Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Kommande pappaledighet i Stockholm nästa år i 3 mån, då Mrs Doctor-X ska randa sig på storsjukhuset. Blir trevligt med lite frukost på stan några gånger för mig och Doctor-X Jr (han är 1,5år då så vi får väl se om han får komma med gratis eller ej).

Jag bad en robot sammanfatta vilka städer som antingen bara har ett Scandic eller bara har ett Strawberry. Robotar kan ju ha hur fel som helst (och den har väldiga problem att hitta en lista på städer som scandic finns i) men på en höft stämmer det nog. Och då inser man att hotellen har mycket god överlappning, dvs det är få städer där Scandic och Strawberry inte konkurrerar med varandra.

Strawberry ensammaScandic ensamma
VarbergBollnäs
OskarshamnGällivare
KristianstadKiruna
StenungsundLaholmen
SunneNorrköping
VänersborgSkellefteå
BodenSkärholmen
FrösönSollentuna
HudiksvallTäby
MunkedalUpplands Väsby
SandvikenVärnamo
HärnösandÄlvsjö
Trelleborg
Övik har Scandic men ingen jordgubbe.

Japp. Men om ett antal EBD börjar äta gratisfrukost på Scandig (L6) utan att någonsin bo på ett Scandic, så är det nite lika bra deal för dem. Men det kan säkert vara värt det om man även drar med sig tillräckligt många faktiska kunder som har många nätter.

Vore intressant att se hur överlappen ser ut (men det kommer vi aldrig få veta). Mellan "inrikes-diamond" och "L6+ på scandic" lär det redan nu finnas ett ganska stort överlapp. Däremot om man är diamond på resor i första hand utanför skandinavien, så har man troligen sin status i något annat program.

Alla Travelpass-kunder på SAS får ju också minst L5. Hur hög status i Scandic kan man få genom deras corporate-avtal?
Nu är inte företaget jag jobbar på någon jättejätte även i koncernen (uppskattningsvis några tusen nätter) men vi har ett ganska enkelt avtal med procentsats på flex-rate och lite högre procent på utpekade hotell. Ingen nivå vad jag kan minnas. Stora konsultfirmor som Ramböll låg cirka en till två procent bättre.

Vad är marginalkostnaden på en hotellfrukost kan man fråga sig?

Men, ja. Inom inte allt för långt tag så blir nog förmånen gratis frukost på de hotell där gratis frukost ingår i rumspriset.

För en person så är det i mångt och mycket det du äter i råvaror skulle man kunna kort och gott säga.
Men dricker man 2 glas juice, kaffe och äter ägg. Så tickar ju kostnaden på fort.
Sedan kostar ju en gäst mer om denne väljer att sitta kvar länge för en buffe måste alltid underhållas.

För en person så är det i mångt och mycket det du äter i råvaror skulle man kunna kort och gott säga.
Men dricker man 2 glas juice, kaffe och äter ägg. Så tickar ju kostnaden på fort.
Sedan kostar ju en gäst mer om denne väljer att sitta kvar länge för en buffe måste alltid underhållas.
Marginalkostnaden för en ytterligare gäst lär vara nära noll, tänker jag. Det är inte direkt made to order på Scandic så är bara mindre svinn. Men är det 20 pers istället för en så blir det kanske lite annorlunda.

Marginalkostnaden för en ytterligare gäst lär vara nära noll, tänker jag. Det är inte direkt made to order på Scandic så är bara mindre svinn. Men är det 20 pers istället för en så blir det kanske lite annorlunda.

Det mesta på en frukost återanvänds i någon form senare.
Till exempel ett glas apelsinjuice kommer kosta hotellet. Cirka 6 kronor per glas.
Topphotellen i Sverige har en marginal på 5% så då måste dom sälja för ytterligare 120 kr för att behålla samma resultat på sista raden.

Sen tror jag inte att det kommer blir så många gratisätare att det drabbar hotellen så. Men jag ville poängtera att marginalerna är små och att det faktiskt kostar att ha en extra gäst som äter.

Toppen