Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Väldigt generöst upplägg måste sägas. Men för min egna situation är jag inte övertygad om att gräset är grönare, hur uselt Spenn än är...

Strawberry Guld kommer ju fortsatt i flingpaketet (dvs MC), och ger förmåner jag faktiskt nyttjar och får bra värde av under mina ca 30 nätter/år. Men 30 nätter/år lär bara ge L4 hos Scandic. Så då tappar jag bl.a. rumsuppgradering och restaurangvouchern blir 50 kr mindre. Dessutom ligger Scandic ofta lite högre i prisnivå än jämförbara Strawberry-hotell.

Hos SAS kvalar jag till EBS på segment, och skulle behöva optimera och spendera rätt mycket extra för att nå EBG på egna meriter. Vore enklare att nå EBG genom att ta lite extra Scandic-nätter för att nå L5 som det ser ut nu. Men för det behöver jag överge jordgubben och steppa ner i förmåner.

EBG har ju inget jättevärde i sig med mitt resmönster heller. Så om varken SAS eller Scandic ser mig som en särskilt värdefull kund, så är det kanske, trots allt, klokast att stanna hos Strawberry.

Väldigt generöst upplägg måste sägas. Men för min egna situation är jag inte övertygad om att gräset är grönare, hur uselt Spenn än är...

Strawberry Guld kommer ju fortsatt i flingpaketet (dvs MC), och ger förmåner jag faktiskt nyttjar och får bra värde av under mina ca 30 nätter/år. Men 30 nätter/år lär bara ge L4 hos Scandic. Så då tappar jag bl.a. rumsuppgradering och restaurangvouchern blir 50 kr mindre. Dessutom ligger Scandic ofta lite högre i prisnivå än jämförbara Strawberry-hotell.

Hos SAS kvalar jag till EBS på segment, och skulle behöva optimera och spendera rätt mycket extra för att nå EBG på egna meriter. Vore enklare att nå EBG genom att ta lite extra Scandic-nätter för att nå L5 som det ser ut nu. Men för det behöver jag överge jordgubben och steppa ner i förmåner.

EBG har ju inget jättevärde i sig med mitt resmönster heller. Så om varken SAS eller Scandic ser mig som en särskilt värdefull kund, så är det kanske, trots allt, klokast att stanna hos Strawberry.
Jag tror kruxet här är att du inte värderar flygbolagets fördelar högt, utan prio för dig är hotellet. Och då kan Strawberry ännu klå Scandic med ditt mönster, helt enkelt.
Men hur ser bilden ut ifall du byter Strawberry MC mot SAS MC, kan du kvala till EBG då? Eller blir det ändå för långt ifrån?

Guld på Strawberry har väl inte påverkats så mkt av devalveringen men du har hela biten med poängintjäningen. Ser du bara till förmåner du får utan att ta hänsyn till poängintjäning och värdet på poängen, eller har du kommit fram till att det är egalt? Har själv inte bott på Scandic på många år så har dålig koll på värdet av deras poäng (och utifrån tidigare kommentarer så känns det nog som att jag kommer välja att ta ut poäng i EB-poäng men missar kanske något här).

Som upplägget är nu är det antingen 500 eurobonuspoäng per natt eller Scandicpoängen som gäller, inte båda. En natt för 2000 kronor ger med nya konverteringen cirka 3000 eurobonuspoäng om man är på hög nivå hos Scandic, så betydligt trevligare.
500 med normal livslängd eller konverterade med kortare. Men rent antalmässigt, bättre helt klart att köra via Scandic först och sen konvertera. Det kommer jag att köra på!

Nästa fråga om det blir attraktivt att använda Scandic Mastercard!?
Jag skulle säga nej men det beror väl på vad man har för preferenser (årsavgift och giltighetstid för poäng). Scandic MC ger 20p/100kr medan SAS MC ger ju 15p/100kr vilket motsvarar 30p/100kr konverterat till Scandic.

Jösses så generöst. Det är rätt många tusen nya både L6 och EBD.

Undrar år vilket håll flödet är störst. Känns som EBD är lättare att nå om man använder kreditkort, men Scandic L6 är lättare om man inte gör det.

Kommer det funka? Well som EBD så blir det definitivt scandic istället för strawberry där båda alternativen ges (och i övrigt är hyfsat likvärda). Frågan är väl hur dyrt det blir för dem att leverera.
Om ett antal gold och diamond börjar bo på Scandic i stället för Strawberry måste detta vara den största och billigaste satsningen på att stjäla kunder. Det är extremt svårt för en kedja att ta kunder från den andra, man har inget bra sätt att nå ut riktat till segmentet "kunder hos konkurrent" och även om man kunde är det svårt att övertyga folk om att byta.

Är det huvuddelen sådana är lojalitetskostnaderna små. Är huvuddelen av de aktiva matcharna "maximerare", kan det vara värre. Men förmåner som är kopplade till att man faktiskt bor där är små jämför med att man får in helt nya pengar från helt nya kunder.

Jag bad en robot sammanfatta vilka städer som antingen bara har ett Scandic eller bara har ett Strawberry. Robotar kan ju ha hur fel som helst (och den har väldiga problem att hitta en lista på städer som scandic finns i) men på en höft stämmer det nog. Och då inser man att hotellen har mycket god överlappning, dvs det är få städer där Scandic och Strawberry inte konkurrerar med varandra.

Strawberry ensammaScandic ensamma
VarbergBollnäs
OskarshamnGällivare
KristianstadKiruna
StenungsundLaholmen
SunneNorrköping
VänersborgSkellefteå
BodenSkärholmen
FrösönSollentuna
HudiksvallTäby
MunkedalUpplands Väsby
SandvikenVärnamo