Senaste nytt

SAS och Jettime får leverans av sin första ATR 72-600

Har testat nu. Ung samma ljudnivå som en gammal 736:a (den tjocka grisen, som den kallas). Ingen bredvid mig varken till Kalmar eller hem. Fick ok frukost men bara en Wasa Sandwich på kvällen, lite snålt tycker jag. Men komforten var bra och benutrymmet likaså.
PH

Jag är inte förtjust I att på vintern sitta I en ATR72 eller annat liknade på 4- till 6-tusen meters höjd när det bygger is på planet. Då sitter jag hellre i en 736 på 10 000 meters höjd. Dessutom är ATR72 känslig när det gäller viktbalansen vilket gav en 30 min försening igår innan lastarna lyckats få väskorna på rätt ställe för rätt balans. ATR nej tack.

Jag tror att det var första gången jag fick åka med denna nya ATR-72 operated by Jettime mellan Hamburg och Köpenhamn igår.
Kabinen kändes fräscht och gott om benutrymme för mig.
Ingen dryckservering i SAS Go på denna sträcka. Endast choklad (Lindor och Anton Berg).

SAS HAM-CPH Jettime ATR-72, 01.jpg
SAS HAM-CPH Jettime ATR-72, 02.jpg
SAS HAM-CPH Jettime ATR-72, 03.jpg
SAS HAM-CPH Jettime ATR-72, 04.jpg
SAS HAM-CPH Jettime ATR-72, 05.jpg

Jeg har nu også haft prøvet et af disse nye ATR-fly (OY-JZD så vidt jeg husker) på turen København-Aalborg som tager ca. 55 minutter.

Jeg var faktisk også lidt overrasket over det relativt lave lydniveau indenfor. Jeg rejste på Plus som på disse maskiner er placeret bagerst. Her var støjen ikke voldsom, hvilket jeg ellers lidt havde frygtet kunne være tilfældet. Mængden af benplads er cirka den samme, så det gik også selv om jeg har meget lange ben. Men ellers kan det godt føles lidt mere trangt ombord på disse fly, men det har sikkert også noget med størrelsen af kabinen at gøre.

Jeg ved ikke om det er på grund af flyet at flyvetiden er blevet forlænget. Men jeg kan i hvert fald se at SAS har forlænget den samlede rejsetid på ruten med 10 minutter, fra 45 til 55 minutter. Fortsat er der dog ingen servering udover kaffe og te, selvom den forlængede rejsetid egentlig nok burde give tid til dette, om ikke andet så i Plus. Sammen med de noget højere billetpriser og det færre antal sæder synes jeg måske nok at SAS har forringet servicen ret meget over den sidste tid (de færre sæder er ikke blevet erstattet af flere afgange).

Jeg var faktisk også lidt overrasket over det relativt lave lydniveau indenfor. Jeg rejste på Plus som på disse maskiner er placeret bagerst. Her var støjen ikke voldsom, hvilket jeg ellers lidt havde frygtet kunne være tilfældet.

Jeg ved ikke om det er på grund af flyet at flyvetiden er blevet forlænget. Men jeg kan i hvert fald se at SAS har forlænget den samlede rejsetid på ruten med 10 minutter, fra 45 til 55 minutter.

"Frequent traveller know-how" #1 ved propellfly: jo lengre bak, jo mindre støy. Ved fri seating fyller disse maskinene seg stort sett opp bakfra og fram.

Ang flytid: ATR er ikke den sprekeste maskinen i verden. Den har en marsjfart på ca 250-270 knots, noe som er nesten halvparten av det en B737 klarer og 50-100 knots treigere enn en Q400 (dash 8). ATR kan i tillegg ikke fly like høyt (max ceiling ca 20-21 000 fot) som andre maskiner. Med andre ord går det betydelig treigere med en ATR :)

• Gilla
Reactions: obs
Ska bli intressant att se hur de nya planen från Flybe ser ut... Tycker de bilder @Dr. Miles visade såg trevliga ut, o ljudnivån i nya planen ska vara mycket lägre (som någon skrev).

Igår meddelades att det blir ett femte plan från Flybe. Ingen är i trafik ännu, men alla fem ska vara det innan Februari 2016, o de första två redan i Oktober.

Det blir ganska många ATR hos SAS

"Frequent traveller know-how" #1 ved propellfly: jo lengre bak, jo mindre støy. Ved fri seating fyller disse maskinene seg stort sett opp bakfra og fram.

Indstigning sker også bagfra, på denne variant i hvert fald (nogen nævnte at der vist findes en variant hvor Indstigning sker forrest i maskinen), så også af den grund er det jo rimeligt nok at Plus er placeret bagerst.

Indstigning sker også bagfra, på denne variant i hvert fald (nogen nævnte at der vist findes en variant hvor Indstigning sker forrest i maskinen), så også af den grund er det jo rimeligt nok at Plus er placeret bagerst.

Helt korrekt!

Toppen