Senaste nytt

SAS och Etihad Airways tillkännager planer på codeshare

folo

Medlem
Dessutom "Du tjänar baspoäng på kvalificerade flygningar enligt tabellen nedan."

Sist jag kollade fick man bara extrapoäng via Etihad, men jag kan såklart ha missat en sån ändring.
 

airac

Medlem
Vänner, vänta nu, detta är helt nytt, båda svenska och engelska sidan påstår nu att man får baspoäng(!). Tidigare gällde extra poäng från EU-hubbar till AUH, så sent som i jul när vi flög hem via ZRH (och jag behövde extra regga poängen). Jag har inte sett denna förändring annonseras någonstans, men vore ganska kul!

Edit, kontoutdrag med Etihadflyg:
1687093281894.png
 

Tomas E

Medlem
Nja, i och med att det står så här så tar jag allt som står där med ett helt saltkar, det kan vara Tata-konsulter som blandar ihop saker:

"Som EuroBonus-medlem kan du tjäna och använda EuroBonus-poäng på flygningar med vår Star Alliance-partner Ethiad Airways."

Jag skulle bara räkna med extrapoäng på feeder-flighterna Europa till Emiraten, allt annat är en bonus i min värld.
Dessutom "Du tjänar baspoäng på kvalificerade flygningar enligt tabellen nedan."

Sist jag kollade fick man bara extrapoäng via Etihad, men jag kan såklart ha missat en sån ändring.
Det ser ut som att någon, vid skapandet av den nya hemsidan, använt en Star Alliance-partnermall även för Etihad. Det är nog tyvärr ett klipp-å-klistrafel snarare än en faktiskt genomförd förbättring.
 

palmen

Moderator
Har läst på SAS webbsida, Palmen. Och blev därför fundersam om detta är nytt eller fel. Och alla vill inte åka till SFO.
Du frågar om de tär en bra MR för att få in eurobonus, svaret är nej, det är en rätt dålig deal om du tänker göra en MR som du skriver att du avser att göra. En Mileage Run är ju till för att dra in miles så billigt som möjligt och då är destinationen sekundär.
Det är bättre poängintjäning på en MR genom att flyga plus bio inom europa än att åka med Etihad. Så ur perspektivet en MR så är Etihad inget att hurra för oavsett vad.
 
Enklast är ju att titta på sas hemsida, där står precis vad som gäller.

Intjäning ska fungera på alla flighter, det är boka awards som är begränsat till vissa flighter.
Detr ju bara B, Y som ger 100%, och det är inga billiga bokningsklasser direkt.

Att betala 7-8000 för att tjäna in typ 7500 poäng (med 50% intjäning) är inte direkt bra alls. För samma pengar kan du åka plus med sas till Kalifornien och dra in det dubbla i poäng.
Vilka datum efter 1 okt hittar du CPH-LAX eller CPH-SFO i SAS Plus t&r för under 7500 kr? Skicka gärna skärmdump
 

palmen

Moderator
Vilka datum efter 1 okt hittar du CPH-LAX eller CPH-SFO i SAS Plus t&r för under 7500 kr? Skicka gärna skärmdump
Varsågod,, här är ett exempel på A klass både på utresa och hemresa med SAS. Det är ju dock inte priserna från CPH som är så låga då det är dyrare från CPH än från ARN. Ur ett MR perspektiv blir detta dessutom betydlgit bättre då man får in 2 flighter till i biljetten som ger mer poäng totalt.
Du är väl dessutom tillräckligt duktig på ITA MAtrix så du kan söka fram A-klass där om du vill hitta fler datum.
Jag har dock aldrig sagt att de ska kosta under 7500 kronor utan nämnde 7-8000 kronor, och detta är ju helt klart i det spannet.
Detta ger dessutom 17124 poäng (som EBG+), vilket är mer än dubbelt mot vad du skulle tjäna på en resa med Etihad för din MR.
1687123379413.png
 
Varsågod,, här är ett exempel på A klass både på utresa och hemresa med SAS. Det är ju dock inte priserna från CPH som är så låga då det är dyrare från CPH än från ARN. Ur ett MR perspektiv blir detta dessutom betydlgit bättre då man får in 2 flighter till i biljetten som ger mer poäng totalt.
Du är väl dessutom tillräckligt duktig på ITA MAtrix så du kan söka fram A-klass där om du vill hitta fler datum.
Jag har dock aldrig sagt att de ska kosta under 7500 kronor utan nämnde 7-8000 kronor, och detta är ju helt klart i det spannet.
Detta ger dessutom 17124 poäng (som EBG+), vilket är mer än dubbelt mot vad du skulle tjäna på en resa med Etihad för din MR.
Visa bifogad bild 143176
Det är ju ett kampanjpris som bara finns för specielt inbjudna och aktieägare.
 

palmen

Moderator
Det är ju ett kampanjpris som bara finns för specielt inbjudna och aktieägare.
Ja, har inte sagt något annat. På kampanj finns dessa priser. Har själv bokat LAX i plus under vanlig kampanj för 5200 kronor.
Vill man boka detta så är det bara leta upp en sas anställd (då alla anställda får denna), de brukar gladeligen dela länken och koden, eller så finns det en googling bort.
Det är helt ok att boka MR på kampanjer som inte är publika, det brukar vara rätt förmånligt att göra faktiskt.
 
Toppen