Senaste nytt

SAS och Etihad Airways tillkännager planer på codeshare

Fredrik

Medlem
Det som är intressant/märkligt är att code share gäller från diverse europeiska destinationer till Abu Dhabi men inte längre. Två implikationer är att det verkar som att Etihad antingen är sådär intresserade av SAS feed eller att de har kvar något att presentera. Jag lutar nog åt det förstnämnda men det är långtifrån omöjligt att det är det sistnämnda som gäller.
 

Coco

Medlem
Ursäkta en dum fråga. Men jag planerar en resa till Johannesburg till våren och hittade den här tråden när jag gjorde ett forumsök på Etihad Airways. Många nybörjarfrågor och jag hoppas att det inte retar upp er gamla rävar som kan rabbla sånt här i natten (ironi) ;)

1). Om jag väljer att resa ett SAS codeshare. Kan jag då utnyttja EBG förmånerna? Bagage, lounge etc. Sen undrar jag även om resorna är statusgrundande?

2). Eller tjänar jag mer på att försöka mig på en status match med EBG mot Etihad Airways motsvarighet.
Och kan jag välja att få intjäning till Eurobonus istället för deras program om jag reser?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Ursäkta en dum fråga. Men jag planerar en resa till Johannesburg till våren och hittade den här tråden när jag gjorde ett forumsök på Etihad Airways. Många nybörjarfrågor och jag hoppas att det inte retar upp er gamla rävar som kan rabbla sånt här i natten ;)

1). Om jag väljer att resa ett SAS codeshare. Kan jag då utnyttja EBG förmånerna? Bagage, lounge etc. Sen undrar jag även om resorna är statusgrundande?

2). Eller tjänar jag mer på att försöka mig på en status match med EBG mot Etihad Airways motsvarighet.
Och kan jag välja att få intjäning till Eurobonus istället för deras program om jag reser?

Tror det tyvärr är för tidigt att svara på det. Finns ingen information om detta.

Blir lite ledsen när jag läser inledningen av din fråga förövrigt, hoppas inte några skrämmer medlemmar från att ställa frågor. Fråga på du! :)
 

Coco

Medlem
@Senator det har du helt rätt i (ironi går aldrig fram i text) :) Nej du kanske har rätt i att det är förtidigt att sia i hur det kommer sluta. Jag skickade hur som helst en förfrågan om status match till deras Gold i förebyggande syfte. Sen skickade jag samma fråga till SAS så jag får se vad jag får för svar.
 

agehall

Medlem
Nu vet vi ju inte hur det kommer att fungera i praktiken, men jag ryser alltid när det börjar pratas om code share. Det är sällan det är bra, framförallt när *A är inblandade. Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag bokar något sådant.
 
Ethiad börjar flyga från CPH i höst. Visst får man EB-poäng på alla Ethiads avgångar även vidare från Abu dabi? Känns som ev. bra MR då många bokningsklasser ger 50% eller 100% till EB. Hittar priser på runt 6500kr t&r i ekonomi till AUH och för 7000-8000 kr t&r till BKK, SIN eller MNL. Nu är ju inte Ethiads economyservice något man önskar sig men tänker att det ändå ger rätt bra med EB för dom pengarna väl?
 

palmen

Moderator
Ethiad börjar flyga från CPH i höst. Visst får man EB-poäng på alla Ethiads avgångar även vidare från Abu dabi? Känns som ev. bra MR då många bokningsklasser ger 50% eller 100% till EB. Hittar priser på runt 6500kr t&r i ekonomi till AUH och för 7000-8000 kr t&r till BKK, SIN eller MNL. Nu är ju inte Ethiads economyservice något man önskar sig men tänker att det ändå ger rätt bra med EB för dom pengarna väl?
Enklast är ju att titta på sas hemsida, där står precis vad som gäller.

Intjäning ska fungera på alla flighter, det är boka awards som är begränsat till vissa flighter.
Detr ju bara B, Y som ger 100%, och det är inga billiga bokningsklasser direkt.

Att betala 7-8000 för att tjäna in typ 7500 poäng (med 50% intjäning) är inte direkt bra alls. För samma pengar kan du åka plus med sas till Kalifornien och dra in det dubbla i poäng.
 

NotRyan

Medlem
Enklast är ju att titta på sas hemsida, där står precis vad som gäller.

Intjäning ska fungera på alla flighter, det är boka awards som är begränsat till vissa flighter.
Detr ju bara B, Y som ger 100%, och det är inga billiga bokningsklasser direkt.

Att betala 7-8000 för att tjäna in typ 7500 poäng (med 50% intjäning) är inte direkt bra alls. För samma pengar kan du åka plus med sas till Kalifornien och dra in det dubbla i poäng.
Nja, i och med att det står så här så tar jag allt som står där med ett helt saltkar, det kan vara Tata-konsulter som blandar ihop saker:

"Som EuroBonus-medlem kan du tjäna och använda EuroBonus-poäng på flygningar med vår Star Alliance-partner Ethiad Airways."

Jag skulle bara räkna med extrapoäng på feeder-flighterna Europa till Emiraten, allt annat är en bonus i min värld.
 
Toppen