Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Har man hört något mer kring hur det blir med A330? Är det "början" av 2026 som gäller här med, eller prioriterar man A320?
Har en flygning cph-lax i mars. Vore kul om det gick att testa då.

Har man hört något mer kring hur det blir med A330? Är det "början" av 2026 som gäller här med, eller prioriterar man A320?
Har en flygning cph-lax i mars. Vore kul om det gick att testa då.
Jag har tolkat det att det är A320 först, man har inte nämnt några andra modeller av flygplan. Det ska väl certifieras per typ, men gissar det redan finns A330 med Starlink hos nåt Europeiskt bolag?

Jag har tolkat det att det är A320 först, man har inte nämnt några andra modeller av flygplan. Det ska väl certifieras per typ, men gissar det redan finns A330 med Starlink hos nåt Europeiskt bolag?
Man har sagt A320 först och därefter på longhaul med motiveringen att på longhaul finns det redan idag en lösning.
Min gissning är (tyvärr) att A330/350/321 blir aktuellt först i slutet av året eller början på nästa. Men gissningsvis beror det ju också på hur utrullningen går.

Jag tänker att det är lättare också med A320 eftersom det oftare står still på natten ändå, så 12h är rätt enkelt. Longhaul-flottan står ju på marken kortare tider förutom för annan maintenance så det kräver lite mer koordinering och det finns ingen direkt extrakapacitet.

Jag flög Air France A350 i förra veckan mellan Bangkok och Paris. Den hade Starlink och det fungerade perfekt. Stabilt och snabbt hela vägen. Förutom över Indien och Pakistan, där är det tydligen inte tillåtet. Kommer att bli ett fint lyft för SAS.

Air France har samma upplägg som SAS kommer att ha. Man måste vara medlem i Flying Blue sen är det bara att surfa på. Jag har för mig att det fanns ett betalalternativ också om man inte ville bli medlem i Flying Blue.

Jag flög Air France A350 i förra veckan mellan Bangkok och Paris. Den hade Starlink och det fungerade perfekt. Stabilt och snabbt hela vägen. Förutom över Indien och Pakistan, där är det tydligen inte tillåtet. Kommer att bli ett fint lyft för SAS.

Air France har samma upplägg som SAS kommer att ha. Man måste vara medlem i Flying Blue sen är det bara att surfa på. Jag har för mig att det fanns ett betalalternativ också om man inte ville bli medlem i Flying Blue.
Inte enligt deras hemsida och pressmeddelanden, du kanske blandar mellan gamla och nya wifit:

https://wwws.airfrance.se/information/prepare/divertissements-wifi-presse/wifi-a-bord (Läs om Highspeed WiFi, inte det gamla systemet)

"This service is reserved for our Flying Blue members. Membership is simple and free!"

Om det finns ett betalalternativ eller ej låter jag vara osagt, men medlemskap krävs.

"This service is reserved for our Flying Blue members. Membership is simple and free!"

Om det finns ett betalalternativ eller ej låter jag vara osagt, men medlemskap krävs.
Som tur låter AF inte det vara osagt.
This new service, completely free of charge in all travel cabins, will be accessible to customers by logging into their Flying Blue* account.
Eller menar du att de erbjuder en betal-variant utöver gratisvarianten av Starlink?

Toppen