Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara negativt att SAS slår på trumman för att de nu börjar med Starlink oavsett hur många som har det eller har haft det? Det är ju någonting som man nog ändå måste anse är en potentiellt stor konkurrensfördel för många. Det vill man ju ska nå ut så bra som möjligt?

Nej, kul SAS att de drar på ett event. Och kul med nytt nät!
Det är inte negativt. Jag formulerade nog inte min kommentar tillräckligt väl. Det var mer menat som någon diffus reflektion om hur man gör marknadsföring och exakt vilka grejer man väljer att lyfta fram och hur. Detta är vagt men hinner inte konkretisera min tanke mer än så nu. Jag är som sagt egentligen genomgående positiv till både investering och att man gör ett event, det var bara en touch av något som kändes udda men jag inte kan precisera mer än så nu.

Så kommentaren var väl mest en öppning till om någon annan känt liknade och det var värt att börja precisera.

Lyssnade på rapporteringen från flightradar24. Nu i början kommer installationerna ta lite längre tid eftersom de börjar med maskinerna som har Viasat uppkopplingen. Den gamla utrustningen ska bort och ny installeras - därför behöver maskinerna stå längre tid på marken - vilket är lättare såhär års i lågsäsong.

Däremot när maskiner som inte har wifi får nya utrustningen så kommer det gå att installera på 6-12 h / flygplan enligt uppgifter till Flightradar24. Det låter verkligen imponerande :) Mins när det befintliga wifi systemet installerades. Det tog 5 arbetsdagar/maskin.

Som jag tolkade det kommer SE-ROM ha Starlink igång nu framöver.

Lite goodies från ombord, mycket trevligt att träffas @fly4fun

Attachments

• 20260114_215615.jpg
    20260114_215615.jpg
    {memory} MB · Visningar: 159
Härligt att höra!

Vem blir först att träffa på den på en vanlig flygning? Och vilken är nästa individ?

Misstänker att LN-RGM är nästa maskin. Har stått i Stavanger några dygn och är nu igång igen :)

Läste någonstans att Starlink kommer aktiveras när några maskiner till fått utrustningen. När Starlink aktiveras blir all Wifi gratis på SAS även de med den gamla utrustningen :)

Toppen