Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Jag förstår inte riktigt diskussionen. Det är väl bara att blocka det hela om de inte vill att folk använder det. Många flygbolag har snabbt internet, men så bara blockar de alla voip, videokonferenser etc på samma sätt som de blockar allt annat olämpligt innehåll.
Och det är därför jag är skeptisk till att de kommer tillåta VPN. Inget flygbolag vill hamna i mediestormen som kan orsakas av någon som surfar på olämpligt material på deras nya fina Starlink och sen haffas av ett barn.

Och det är därför jag är skeptisk till att de kommer tillåta VPN. Inget flygbolag vill hamna i mediestormen som kan orsakas av någon som surfar på olämpligt material på deras nya fina Starlink och sen haffas av ett barn.
Risken är stor. Vilket ju i sin tur då gör att det blir i princip oanvändbart för allt utom just att streama media... Då skulle jag betydligt hellre ta ett långsamt internet som faktiskt är internetansutet :)

Jag tänker att om man kopplar upp sig baserat på stol/EB-nr så kan de relativt enkelt stänga av uppkopplingen på individuell basis. Förutsatt att folk inte byter säten med varandra och liknande.

Eftersom man måste ha Eurobonus konto så skulle det ju vara tekniskt möjligt att kicka bara en användare men huruvida den möjligheten kommer finnas eller inte är ju en annan fråga.

Absolut kan man lösa det så, men blir mindre popcorn då om man ska se på spektaklet :)

Sen kan man ju alltid logga in med någon annans konto i familjen som inte sitter på samma rad mm...

Risken är stor. Vilket ju i sin tur då gör att det blir i princip oanvändbart för allt utom just att streama media... Då skulle jag betydligt hellre ta ett långsamt internet som faktiskt är internetansutet :)
Amen. 1Mbit/s up och ned, och tillåt VPN. (Men jag misstänker att flygbolagen kanske vill avlasta kostnaden för IFE till att kunderna istället streamar.)

Sen att mitt jobb-VPN kräver MFA på mobilen och SAS bara tillåter en kopplad enhet åt gången gör ju det ändå omöjligt :D

Sen att mitt jobb-VPN kräver MFA på mobilen och SAS bara tillåter en kopplad enhet åt gången gör ju det ändå omöjligt :D

Det ska bli ändring på det också.

SAS skrev:
Seamless, multi-device compatibility
The service will support multiple devices simultaneously, allowing passengers to stay productive or entertained across smartphones, tablets, and laptops without compromise.

Nuvarande lösning är också multi-device, dock bara en device åt gången (eller betala mer för flera samtidiga devicer).
Kan man köpa alla "kanaler", någon slags digital seat-block? Om det går att göra med EB-poäng kanske jag också skall bli CT, och köpa 30 bollar rakt över disk.

Alternativet är ju att undvika den kakafoni som kan uppstå i ett litet begränsat utrymme där en massa viktiga människor skall babbla högljutt i sina mobiler (typ SAS-loungen i CPH), att välja flygbolag som inte promotar eller i alla fall möjliggör sådant beteende.

Ärligt talat, man kan ha trevligare upplevelser än att lyssna på andras mobilsnattrande.

Toppen