1ClassJocke
Medlem
Om det bli Starlink kommer jag försöka flyga SAS så mycket som möjligt framöver!Om det blir Starlink kommer jag sluta använda wifi på SAS...
Om det bli Starlink kommer jag försöka flyga SAS så mycket som möjligt framöver!Om det blir Starlink kommer jag sluta använda wifi på SAS...
Jag vet inte hus SAS kommer dirigera trafiken, men om de använder Starlink som det är tänkt fungerar VPN utmärkt. Vilket land beror på vilken marksatellit som trafiken går till. Jag använder Starlink Maritim och är jag på Nordsjön mittemellan Norge, Danmark och Storbritannien så varierar land allt eftersom. Fungerar dock bra att streama Netflix osv. när man hoppar mellan länderna. Dock kan SVT-play trilskas lite då vissa program, endast kan ses i Sverige.Ugh, jag ser inte fram emot att 50% av pax kommer sitta och prata högljutt i sina mobiler.
Stöder Starlink VPN eller blockerar man sådant, och hur funkar det med IP-adressen som ens trafik kommer ifrån? Vilket land är det då?
Tack, väldigt informativt! Min tanke är just den att vore jobbigt ifall man inte kan kolla på sin serie på Netflix då trafiken via Starlink kan gå via ett land där utbudet är annorlunda en hemma. Men har en VPN som fixar det lätt, så då är det inte ett problem.Jag vet inte hus SAS kommer dirigera trafiken, men om de använder Starlink som det är tänkt fungerar VPN utmärkt. Vilket land beror på vilken marksatellit som trafiken går till. Jag använder Starlink Maritim och är jag på Nordsjön mittemellan Norge, Danmark och Storbritannien så varierar land allt eftersom. Fungerar dock bra att streama Netflix osv. när man hoppar mellan länderna. Dock kan SVT-play trilskas lite då vissa program, endast kan ses i Sverige.
Det vore ju snyggt om SAS routade till landet i din Eurobonus profil. Men bara vpn funkar så kan man ju lösa det själv.Tack, väldigt informativt! Min tanke är just den att vore jobbigt ifall man inte kan kolla på sin serie på Netflix då trafiken via Starlink kan gå via ett land där utbudet är annorlunda en hemma. Men har en VPN som fixar det lätt, så då är det inte ett problem.![]()
Formuleringen är naturligtvis luddig, den gör ju att de inte behöver bestämma sig kring t ex. huruvida wetleasade plan ska få tekniken eller inte. Ordalydelsen "... on their entire fleet..." kan man läsa som att SAS flotta, dvs inte något underbolag eller wetlease appliceras, eller så kan det vara att alla plan SAS använder i sin produktion kommer ha detta tillgängligt. Jag hade inte satsat pengar på något av alternativen, utan sitter lite lugnt i båten tills detta utkristaliseras av tid, pressreleaser och någon briljant SAS-medarbetare, exempelvis Aron!Hmmm... formuleringen "SAS will begin the phased rollout on their entire fleet at the end of 2025" lämnar ju en hel del tolkningsutrymme för tidsplanens detaljer. För det krävs ju en fysisk installation på varje flygplan, som kostar pengar (inklusive "down-tid" för flygplanet) följt av "trafikavgifter" för satellittrafiken? Och har SAS allokerat en budget som räcker för att göra detta så snabbt som det är tekniskt möjligt, eller blir det någon slags "ransonering" av installationstakten, typ några flygplan per månad?
Ska vi gissa att long haul-flottan kommer först och därefter de mångtaliga A320neo? Kommer A320orna kanske successivt under 2026 snarare än i slutet av 2025? Menar de verkligen hela flottan, även wetleasade CRJ900 och ATR-72? Eller går gränsen vid ägda och operationellt leasade flygplan, inklusive Connect och Link, så E195orna också får vara med?