Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Vet du varför? Men ska väl ändå ha kvar ATR ett bra tag?

Jag är dåligt påläst om SAS flotta så frågan kommer mest av nyfikenhet

Min killgissning är att SAS inte vill lägga dessa pengar på utrustningen på wetlease operatörerna.

Maskinerna som får Starlink utrustningen ägs av SAS eller SAS dotterbolag.

Sen är det säkert även i kostnadsfråga. Utrustningen är säkerligen inte gratis och det kostar säkert per uppkopplad maskin att ha systemet i drift.

Angående att Starlink inte är certifierat för A330, jag hittar det här på deras sidor:

STC tillgängligt från 15 maj 2026:​

Airbus​

FlygkroppFAA STCYtterligare STC
A220VäntarEASA
A320ST09939AC
A321 NeoST09939ACEASA
A32neo (ARINC791)ST12326SE/ST12325SE
A330ST04732NY
A350ST19206IB-TEASA
A380ST12185SE/ST12324SE

Behövs det ytterligare godkännanden, ser inte ut som om A320 har någon annan typ av certifiering heller?

Källa: https://starlink.com/se/support/article/9c43bea7-0645-5854-6842-dabb0def8a94

Vad jag hört så är det något kvar med certifieringen på A330. Eller om det är något mera som måste godkännas inom luftfartsmyndigheten i EU?

Vad jag hört så är det något kvar med certifieringen på A330. Eller om det är något mera som måste godkännas inom luftfartsmyndigheten i EU?

Det har jag också hört, samtidigt har Aer Lingus börjat med installationen av Starlink på A330. Eller går det kanske under UK CAA och inte EASA?

Vad jag fått fram så verkar nu hela A320Neo flottan vara klar (SAS Scandinavia & SAS Connect) och Starlink ska därmed vara installerat på de 81 maskinerna! :)

Bra jobbat och fint att de kunde installera under hela sommaren! :)

LN-RGO får som bekant inte utrustningen eftersom maskinen lämnar flottan i höst. I övrigt verkar den just nu vara på underhåll.

Vad jag fått fram så verkar nu hela A320Neo flottan vara klar (SAS Scandinavia & SAS Connect) och Starlink ska därmed vara installerat på de 81 maskinerna! :)

LN-RGO får som bekant inte utrustningen eftersom maskinen lämnar flottan i höst. I övrigt verkar den just nu vara på underhåll.
Det är onekligen snabbt marscherat - mycket imponerande!

Imponerande! Speciellt med tanke på hur installationen gått med tidigare WiFi-system! Håller tummarna för att det går snabbt att få igång på långlinjerna också (speciellt A330 för min skull ). Jag åker oftast rutter där A330 trafikerar och det är nästan skönt att flyga SE-REH som saknar WiFi, slippa bli irriterad på att det inte funkar eller funkar dåligt..

Toppen