H4ipM8adRg9nvkRu
Medlem
Vet du varför? Men ska väl ändå ha kvar ATR ett bra tag?ATR och CRJ900 får ingen Starlink.
Jag är dåligt påläst om SAS flotta så frågan kommer mest av nyfikenhet
Vet du varför? Men ska väl ändå ha kvar ATR ett bra tag?ATR och CRJ900 får ingen Starlink.
Ingen certifiering (än) och de är väl alla wet lease plan så inte SAS egna.Vet du varför? Men ska väl ändå ha kvar ATR ett bra tag?
Vet du varför? Men ska väl ändå ha kvar ATR ett bra tag?
Angående att Starlink inte är certifierat för A330, jag hittar det här på deras sidor:
STC tillgängligt från 15 maj 2026:
Airbus
Flygkropp FAA STC Ytterligare STC A220 Väntar EASA A320 ST09939AC A321 Neo ST09939AC EASA A32neo (ARINC791) ST12326SE/ST12325SE A330 ST04732NY A350 ST19206IB-T EASA A380 ST12185SE/ST12324SE
Behövs det ytterligare godkännanden, ser inte ut som om A320 har någon annan typ av certifiering heller?
Källa: https://starlink.com/se/support/article/9c43bea7-0645-5854-6842-dabb0def8a94
ATR'erna borde ju kunna köra på 4G/5G med tanke på flyghöjden![]()
Vad jag hört så är det något kvar med certifieringen på A330. Eller om det är något mera som måste godkännas inom luftfartsmyndigheten i EU?
Det är onekligen snabbt marscherat - mycket imponerande!Vad jag fått fram så verkar nu hela A320Neo flottan vara klar (SAS Scandinavia & SAS Connect) och Starlink ska därmed vara installerat på de 81 maskinerna!
Bra jobbat och fint att de kunde installera under hela sommaren!
LN-RGO får som bekant inte utrustningen eftersom maskinen lämnar flottan i höst. I övrigt verkar den just nu vara på underhåll.
Vad jag fått fram så verkar nu hela A320Neo flottan vara klar (SAS Scandinavia & SAS Connect) och Starlink ska därmed vara installerat på de 81 maskinerna!
Bra jobbat och fint att de kunde installera under hela sommaren!
LN-RGO får som bekant inte utrustningen eftersom maskinen lämnar flottan i höst. I övrigt verkar den just nu vara på underhåll.