Senaste nytt

SAS nya hemsida

Har SAS slutat att samla in APIS-information via webbplatsen eller är det jag som är blind? Jag har en flygning till LHR om en vecka, och en Skyteam-flygning till USA i mitten av juli, och hade en vag aning om att jag inte lagt till passnummer m.m. på de bokningarna. När jag nu loggat in på nya webbplatsen hittar jag ingenstans att lägga till APIS-info, det finns ingen sådan möjlighet vid t.ex. "Resenärer". Förr brukade det ju "flaggas" rätt tydligt för att man behövde lägga till de uppgifterna.

Kommer det inte först vid incheckningen?
Så kanske det är numera, eller åtminstone så dyker möjligheten upp då? Har dock lagt till APIS i förväg ett stort antal gånger hos SAS och BA när jag jobbade i UK och reste hem regelbundet. Då var det jobbet som bokade biljetterna, sedan gick jag in via webbplatsen och lade till EB-nummer, valde plats, fixade APIS o.s.v.

Tillägg: hos Finnair (som jag använder för returresan från UK) ser det ut som vanligt, en röd infotext uppmanade mig att lägga till resenärsuppgifter. Så gjorde även SAS förra webbsida.

Last edited:
Funkar hemsidan för er att göra något med er bokning (avbeställa, välja sittplats mm).
Jag får konstant det här meddelandet istället. Har varit så flera dagar nu.

1751220159914.png

Så kanske det är numera, eller åtminstone så dyker möjligheten upp då? Har dock lagt till APIS i förväg ett stort antal gånger hos SAS och BA när jag jobbade i UK och reste hem regelbundet. Då var det jobbet som bokade biljetterna, sedan gick jag in via webbplatsen och lade till EB-nummer, valde plats, fixade APIS o.s.v.

Tillägg: hos Finnair (som jag använder för returresan från UK) ser det ut som vanligt, en röd infotext uppmanade mig att lägga till resenärsuppgifter. Så gjorde även SAS förra webbsida.
Sist jag gjorde det kunde man lägga in apis om man gick in i flödet via check in rubriken även lång innan (dagar och veckor innan) check in öppnade. Men inte när man gick in via Mina bokningar.

Sist jag gjorde det kunde man lägga in apis om man gick in i flödet via check in rubriken även lång innan (dagar och veckor innan) check in öppnade. Men inte när man gick in via Mina bokningar.
Kollade, hamnar på samma sida med samma möjligheter (assistans, måltider... men inte pass/APIS) via "Mina resor " resp "Check in" med bokningsnummer.

Informationen i SAS utskick gällande Entry Requirements till USA för någon vecka sedan:

Dear Traveler,

Thank you for flying SAS.

Entry restrictions and requirements, i.e. Visa or ESTA (Electronic System for Travel Authorization), may exist for travel from your first embarkation point, to your final destination as well as your transfer airport. Please inform yourself and comply with these requirements.

As requirements may change on short notice, we kindly ask you to keep yourself updated. The latest information can be found on our website: https://www.flysas.com/travel/travel-requirements/

The US Government Authorities require all passengers to provide Contact and Address Information to the airline when checking in. To shorten your processing time at the airport, please check-in and fill in this information online at https://www.sas.se/checkin/ . Online check-in opens 24 hours before departure.

Please allow for extra time at the airport for control of documents and travel Requirements.

Thank you for your understanding and cooperation.

Best regards,
SAS

Toppen