Senaste nytt

SAS nya flagship lounge öppnar 2027

Den har ju tre banor redan i dag, hur många menar du behövs?
Förr eller senare måste de få in maskiner som inte är från förra seklet så man slipper ta ut allt och stoppa vätska i påsar. Ett av få ställen på större flygplatser där det fortfarande behövs.

2 riktiga nya maskiner hade varit önskvärt, kommer definitivt ta mer plats än de har idag

Förr eller senare måste de få in maskiner som inte är från förra seklet så man slipper ta ut allt och stoppa vätska i påsar. Ett av få ställen på större flygplatser där det fortfarande behövs.

2 riktiga nya maskiner hade varit önskvärt, kommer definitivt ta mer plats än de har idag
Yes, det har jag fått via hörsägen från personal i fasttrack att det kommer ske. Nya (större) maskiner, som kräver ombyggnation, då platsen är begränsad som det är. Men att det först sker efter (eller evt I sluttampen av) C-ombyggnaden. Jag fick uppfattningen att fasttrack kommer ligga kvar men evt svälla in lite i den lilla taxfree bredvid. Den som lever får se! :)

Fast den absoluta majoriteten av den expansionen måste väl ändå komma via transferpax som inte behöver fast track på CPH. Om man nu inte tänkt bygga ut ett stort snabbtågsnät till hela norra Tyskland så finns det ju ändå ett begränsat antal danskar och skåningar.
Majoriteten, ja. Men man tänker sig nog att ta betydande marknadsandelar från konkurrerande bolag i den lokala marknaden i CPH också. Plus att med ett stort longhaul-nät så är det många transferpassagerare som bor på flygplatshotell i samband med resan.

Fast den absoluta majoriteten av den expansionen måste väl ändå komma via transferpax som inte behöver fast track på CPH. Om man nu inte tänkt bygga ut ett stort snabbtågsnät till hela norra Tyskland så finns det ju ändå ett begränsat antal danskar och skåningar.
Det är väl det som dev is händer med Fahren-bält tunneln efter 2030. Men enig i att de flesta lär även fortsatt komma med flyg.

Majoriteten, ja. Men man tänker sig nog att ta betydande marknadsandelar från konkurrerande bolag i den lokala marknaden i CPH också. Plus att med ett stort longhaul-nät så är det många transferpassagerare som bor på flygplatshotell i samband med resan.
Hur realistiskt är det egentligen givet att SAS redan har en hög marknadsandel i CPH:s närområde (högre än ARN och OSL)? Fler rutter och lite högre turtäthet kan väl ge en liten ökning av "befintliga SAS-kunder" som "slipper" flyga med andra bolag till vissa destinationer. Men SAS kommer inte att flyga överallt, några kommer alltid att föredra andra bolag av varierande skäl och jag har lite svårt att se att SAS kommer att kunna ta några stora volymer av kunder från lågprisbolagen. För inte har de tänkt bli billigare? Snarare är väl tanken med JV att de ska kunna ta ut högre priser på longhaul?

För övrigt säger jag ännu en gång: SAS egna stora svaghet på CPH, om de nu vill se sig som en seriös konkurrent till de stora transferhubbarna i Europa, är avsaknaden av en icke-Schengen-lounge.

För övrigt säger jag ännu en gång: SAS egna stora svaghet på CPH, om de nu vill se sig som en seriös konkurrent till de stora transferhubbarna i Europa, är avsaknaden av en icke-Schengen-lounge.
Särskilt i kombination med pass-kontroll-kaoset som verkar pågå till och från på CPH. Nu har jag dålig koll på placeringen men om man hade fått drömma lite så skulle de ju haft två utgångar från loungen med egen passkontroll. Ska man närma sig DeltaONE så behöver de ju börja tänka i dom banorna..

Toppen