Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Citerar ot inlägg i

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

innan de införde bussinesclass blev vi bokade i plus men efter i flex skillnaden är ingen mat ombord , har alla andra fördelar genom status , många flyger bussinesclass i långdistans och vidare på "feederflighter" till och från CPH som är stor hub , priset för intra flighten syns väl knappt på biljettpriset men på enkelbiljett

55 minuters flygning i bussinesclass sista minuten kostade 8500 sek vid klm kaoset , jag blev uppgraderat på fullbokad flight , samma stol dokk frukostlåda a 89 sek och en ramlösa 30 sek i "bonus" uppgraderingsbud brukar ligga på 1000 sek , är dålig affär ;-)

Inrikesbiljetter i Norge är otroligt dyra även om de bokas med 2 veckors marginal , 7-8 tiden från söder till norr , många nordlys turister på de flygen och dålig konkurans

Attachments

• Screenshot_20260214_074325_SAS.jpg
    Screenshot_20260214_074325_SAS.jpg
    206,4 KB · Visningar: 126
Flög sena flighten OSL-ARN igår. Åkte själv i economy, men reflekterade över att man i utropet (både på svenska och engelska) pratade om man man skulle servera i "Premium class".

Kärran kom från HEL, men min flygning var inrikes där SAS har "Premium" och inte "Business". Ett moment till som ska hinnas med av besättningen på 40 min turnaround på ARN - byta skylt.

Provade SAS business ARN-LHR för första gången i mars och tänkte ge mig på en recension.
Har efter pandemin i princip bara flugit BA business till LHR så det blir det jag jämför med.
7 rader business, samtliga säten upptagna.
•Bemötande/interaktion (svensktalande personal) - lite trevande i början men sedan blev det bättre/lättsammare. Inga ”suckar” som man tidigare upplevt.
•Hårdvara - SAS A320neo är är fortfarande fräscha och benutrymmet bra.
•Passagerare från eco avvisades, vänligt men bestämt, från att använda främre wc.
•gardin var fördragen
•servicenivån var mkt bra och upplevdes inte stressad trots 28 pax
•dryckesutbud - mkt bra, blev champagne, vitt vin, Baileys och ett par GT
•mat - här finns klar förbättringspotential gällande huvudrätten (bara ett alternativ) som såg trist ut och var smaklös. I övrigt var snacks och dessert bra. Rätt många avstod maten men erbjöds då snacks istället.

SAS business intra Europa gav helt klart mersmak och SAS erbjuder dessutom bättre turtäthet än BA och i princip samma pris.

Råkade ut för en passagerare som self-upgradeade till business för någon vecka sedan. Personal uppmärksammade det hela och började prata med personer. Han vägrade flytta tillbaka trots tillsägning.

Slutade med att personalen gick därifrån och kom efter en stund tillbaka med ett papper med en formell varning. Jag förstod inte helt innebörden av pappret, lyssnade inte helt fokuserat, men personen gick snabbt från att vara uppkäftig till att se ut att skämmas rejält och ganska snabbt plocka ihop sina grejer och gå tillbaka i planet.

Första gången jag råkade ut för det men sköttes snyggt gentemot oss andra passagerare iaf!

Ska tilläggas att han satte sig på en ledig gångplats, inte ett blockerat mittsäte, så det var ingen som blev ”drabbad” under tiden.

Råkade ut för en passagerare som self-upgradeade till business för någon vecka sedan. Personal uppmärksammade det hela och började prata med personer. Han vägrade flytta tillbaka trots tillsägning.

Slutade med att personalen gick därifrån och kom efter en stund tillbaka med ett papper med en formell varning. Jag förstod inte helt innebörden av pappret, lyssnade inte helt fokuserat, men personen gick snabbt från att vara uppkäftig till att se ut att skämmas rejält och ganska snabbt plocka ihop sina grejer och gå tillbaka i planet.

Första gången jag råkade ut för det men sköttes snyggt gentemot oss andra passagerare iaf!

Ska tilläggas att han satte sig på en ledig gångplats, inte ett blockerat mittsäte, så det var ingen som blev ”drabbad” under tiden.
Officiell skriftlig varning från Kapten ombord. Lyder man inte är det stor risk att planet går ner på första bästa flygplats och personen får betala den extra kostnaden det innebär.

Lyssnar man inte på den varningen bör man avlägsnas snarast från flyget.

Toppen