Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Enligt Paul så är det för dyrt eftersom man då behöver blockera hälften av platserna istället för en tredjedel. En bra mellanväg hade ju varit att göra det bara på ena sidan så att det blir 2+1 seating.
Och ännu mindre förutsägbart? Dessutom skulle det ju bli en helt annan produkt vid en sätesändring, vilket kan bli dyrt i sig. Idag blir det ju det om det är flygbyte men det är väl ytterst sällan man byter en a320 mot en crj.

Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)
KLM flyger också 2+2 utan blockat säte på dessa typer av plan.

Och ännu mindre förutsägbart? Dessutom skulle det ju bli en helt annan produkt vid en sätesändring, vilket kan bli dyrt i sig. Idag blir det ju det om det är flygbyte men det är väl ytterst sällan man byter en a320 mot en crj.
Kanske men då kan man ju aktivt välja att sitta ensam eller med sitt resesällskap. Åkte nyligen united first på Embraer med 2+1 config tycker det är en rätt bra kompromiss och är ju bättre än 2+2 som de kör på de större planen om man åker ensam. Hur menar du att det skulle bli dyrt med sätesändring? Är väl att likställa en sån ”feature” med att boka fönster eller exit row och sen inte få det.

Undrar om detta är en jätte-miss någonstans, eller bara tillfälligheter:
När man söker intra-europa-flyg i business på google flights då visas SAS-flyg bara med priser i C-klass. Söker man samma rutt men 'Ekonomi Premium' visas SAS-flyg med lägsta möjliga business klass pris.

Måste ju vara förödande för försäljningen i kanalen? Den som letar business kommer i stort sett aldrig att få SAS högt upp i sökresultaten. Den som däremot letar ekonomi premium kommer att se SAS, men eftersom nästan ingen erbjuder det intra-EU så är sas ofta helt ensamma i det sökresultatet åndå, och oavsett pris kommer man högst upp som billigast.

Inte kan det väl vara ett medvetet drag SAS att visa sin nya business-klass som premium?!

Exempel:
(Just denna dagen har SAS 2 avgångar med priset 5 639 och skulle alltså toppa listan)
Skärmavbild 2025-12-06 kl. 20.50.16.png

Kanske men då kan man ju aktivt välja att sitta ensam eller med sitt resesällskap. Åkte nyligen united first på Embraer med 2+1 config tycker det är en rätt bra kompromiss och är ju bättre än 2+2 som de kör på de större planen om man åker ensam. Hur menar du att det skulle bli dyrt med sätesändring? Är väl att likställa en sån ”feature” med att boka fönster eller exit row och sen inte få det.
Går inte riktigt att jämföra med United first eftersom det är riktiga 2+1 stolar som är bredare I sig och gången går inte i centrum. Det är inte blockat säte. Om de faktiskt satte i större stolar vore det en helt annan sak, och skulle snabbt bli en ledande business produkt i Europa.

Om man anser det likvärdigt med att vika gång eller fönster håller jag med. Men eftersom poängen är att få blockat säte bredvid sig så tycker jag inte man kan göra den jämförelsen.

Jag står fast vid att det ärliga att göra när man har ekonomi seating med bättre service (ibland) är att sälja den som premium economy, inte som business.

...

Jag står fast vid att det ärliga att göra när man har ekonomi seating med bättre service (ibland) är att sälja den som premium economy, inte som business.
Speciellt när SAS satsar på att utöka flottan med E295, i vad det verkar en 136 sits one-class config, som börjar flyga för SAS om 2 år. Hela 'Nya business'-konceptet framstår som ogenomtänkt när nästan hälften av kortdistansflottan kommer att vara plan där man inte kan leverera konceptet.

Så ja, istället för att hitta kryptiska förklaringar om ugnar, "inrikes-flyg" som inte håller sig inom några erkända landgränser, flygtid 1:15 som ibland är för kort och ibland räcker bra för service och att de har ingen aning om rutten flygs med 2+2-plan eller 3+3 plan är den enda hederliga lösningen att man kommer ut med att man har business alternativt premuim ekonomi beroende på plan/rutt och att det syns i bokningen.

Kanske är det så att 'Nya business'-konceptet kommer att genomgå samma utveckling som 'Plus' gjorde de första åren. En snabb urvattning av innehållet samtidigt som man försöker hålla priset uppe. Och så slutar det med att när E295 kommer i drift så är ändå Business ungefär det samma som Plus och flygplantypen spelar ingen roll för vad man får.

Undrar om det inte är Google som inte ännu mappat om sina menyval mot korrekta klasser hos SAS. Är ganska övertygad att det även innan införandet av riktig businesskabin gick att välja business hos SAS och då alltid fick en väldigt dyr biljett.

För övrigt har även itasoftware (matrix) problem med mappningen om man väljer premium economy. Namnen på bokningsklasserna verkar följa de klasser som används ombord på långdistansflygen. Väljer du business får de betydligt dyrare biljetter än om du väljer premium economy även om du hamnar i samma kabin.

Matrix ägs väl för övrigt av Google numer?

VAA-ARN. ATR. Lunchavgång. Flygtid 65min. Crew kom med vagn och man fick välja. Alternativen exakt samma som på SAS Plus tiden. Tikka Masala sandwich och dricka.
Är också en regelbunden VAA-resenär men har ännu inte fått chans till att testa Business. Du menar således att någon skillnad gentemot Plus går att notera? Champagne finns inte som alternativ?

Är också en regelbunden VAA-resenär men har ännu inte fått chans till att testa Business. Du menar således att någon skillnad gentemot Plus går att notera? Champagne finns inte som alternativ?
Nej, ingen Champagne. Ingen seatblock på ATR. I princip hittar jag ingen skillnad mot plus, förutom priset!

Nej, ingen Champagne. Ingen seatblock på ATR. I princip hittar jag ingen skillnad mot plus, förutom priset!
Märkligt. Eller är detta relaterat då till flygplanstyp och flygtid? Seatblock kan jag ju förstå, men att man inte blir erbjuden det där extra i mat och dryckes väg är ju direkt dåligt då rutterna är prissatta bra mycket högre än tidigare Plus

Toppen