Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Är det egentligen så att huruvida det blir business-service eller inte beror mer på plantypen än något annat?

Dvs allt det här snacket med restid och ugnar och beläggning osv är bara en proxy och det hade varit mer förutsägbart om de öppet hade sagt att business finns på Airbus-flottan?
Kan de inte bara lägga alla små-plan i ett eget bolag och så blir det lätt att förstå när det ingår service och när det inte gör det?
(ta efter bolaget 'American Eagle', SAS-bolaget skulle kunna kallas 'Scandinavian Pidgeon' eller ännu hellre 'Swedish Tits')
 
Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)
 
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFinns ej mittensäteLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
 
Last edited:
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFelAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFelLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFelLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFelLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
Väljer man att kalla det ”ledigt mittsäte” så är det väl snarare N/A på ART/CRJ/Embraer, inte fel (även om jag tycker att man borde köra 1+1 i business).

I övrigt håller jag med.
 
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" ...

  • När det är så tydligt skrivet och det inte stämmer alls med vad de levererar inser man att SAS menar "Business Class fares will be offered on..."
    dvs de bedömer att de kan höja priser på samtliga dessa rutter men bara leverera en förbättrad produkt på vissa av dem.
 
Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)
Enligt Paul så är det för dyrt eftersom man då behöver blockera hälften av platserna istället för en tredjedel. En bra mellanväg hade ju varit att göra det bara på ena sidan så att det blir 2+1 seating.
 
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFinns ej mittensäteLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
Det stämmer inte gällande Skandinavien CRJ.
På OSL-CPH fick jag full Business Class. PÅ CPH-SVG om sagt inte ett jota.
Så rätt svar är "kanske ibland beroende x y z", där x y och z är okända variabler.
 
Toppen