Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

OM det sker så borde det ju vara lagligt men känns lite som om det vore på gränsen i alla fall.

Om personalen höll sig på samma plan ner till och hem från LPA i lördags flög de ARN-LPA-CPH med planerad avgångstid 0750 och ankomst till CPH 2005. 12h15min. Antar att de behöver checka in en timme innan anvång och det tar ett tag innan de får lämna planet. Känns som en arbetsdag på 14h. Låter mycket i mina öron oavsett om de kan sitta bakom skynket och prata en bort del av tiden. Två såpass långa flygningar kräver dessutom mer jobb än exempelvis London beroende på passagerarsammansättningen. Vet inte vad regelverken säger om hur mycket personal som måste finnas ombord på denna typ av flygningar.
 
14 timmar utan vila är maxtid för tjänstgöring (gäller både cockpit och kabin) och matuppehåll etc. ombord räknas inte som vila. Det är samma besättning som flyger till och från Kanarieöarna på SAS och de kör minimibemanning vilket på en A320 är fyra i kabin om jag tolkar EU:s regelverk rätt.
 
Last edited:
OM det sker så borde det ju vara lagligt men känns lite som om det vore på gränsen i alla fall.

Om personalen höll sig på samma plan ner till och hem från LPA i lördags flög de ARN-LPA-CPH med planerad avgångstid 0750 och ankomst till CPH 2005. 12h15min. Antar att de behöver checka in en timme innan anvång och det tar ett tag innan de får lämna planet. Känns som en arbetsdag på 14h. Låter mycket i mina öron oavsett om de kan sitta bakom skynket och prata en bort del av tiden. Två såpass långa flygningar kräver dessutom mer jobb än exempelvis London beroende på passagerarsammansättningen. Vet inte vad regelverken säger om hur mycket personal som måste finnas ombord på denna typ av flygningar.
Det är absolut gränsfall, och blir det en liten försening på marken i LPA så kan det bli att returen blir inställd, eller att returen får styras om till CPH för att korta ner arbetstiden.

Det är inte nytt, fritt ur minnet tog man bort övernattningen runt 2017.
 
Toppen