Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFinns ej mittensäteLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
 
Last edited:
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFelAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFelLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFelLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFelLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
Väljer man att kalla det ”ledigt mittsäte” så är det väl snarare N/A på ART/CRJ/Embraer, inte fel (även om jag tycker att man borde köra 1+1 i business).

I övrigt håller jag med.
 
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" ...

  • När det är så tydligt skrivet och det inte stämmer alls med vad de levererar inser man att SAS menar "Business Class fares will be offered on..."
    dvs de bedömer att de kan höja priser på samtliga dessa rutter men bara leverera en förbättrad produkt på vissa av dem.
 
SAS själva skriver att
  • "Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
  • "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
  • Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny
är noggrant utvald för att ge näring –
inte bara till kroppen,
utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte
utom på inrikesflyg
Exempel
SkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagande
SkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänk
SkandinavienAirbusKorrektKorrektLänk
EuropaATRFelFinns ej mittensäteLänk
EuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänk
EuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:
  • Airbus: Mittensäte å mat
  • CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
  • ATR: -
Det stämmer inte gällande Skandinavien CRJ.
På OSL-CPH fick jag full Business Class. PÅ CPH-SVG om sagt inte ett jota.
Så rätt svar är "kanske ibland beroende x y z", där x y och z är okända variabler.
 
Undrar om detta är en jätte-miss någonstans, eller bara tillfälligheter:
När man söker intra-europa-flyg i business på google flights då visas SAS-flyg bara med priser i C-klass. Söker man samma rutt men 'Ekonomi Premium' visas SAS-flyg med lägsta möjliga business klass pris.

Måste ju vara förödande för försäljningen i kanalen? Den som letar business kommer i stort sett aldrig att få SAS högt upp i sökresultaten. Den som däremot letar ekonomi premium kommer att se SAS, men eftersom nästan ingen erbjuder det intra-EU så är sas ofta helt ensamma i det sökresultatet åndå, och oavsett pris kommer man högst upp som billigast.

Inte kan det väl vara ett medvetet drag SAS att visa sin nya business-klass som premium?!


Exempel:
(Just denna dagen har SAS 2 avgångar med priset 5 639 och skulle alltså toppa listan)
Skärmavbild 2025-12-06 kl. 20.50.16.png
 
Undrar om det inte är Google som inte ännu mappat om sina menyval mot korrekta klasser hos SAS. Är ganska övertygad att det även innan införandet av riktig businesskabin gick att välja business hos SAS och då alltid fick en väldigt dyr biljett.

För övrigt har även itasoftware (matrix) problem med mappningen om man väljer premium economy. Namnen på bokningsklasserna verkar följa de klasser som används ombord på långdistansflygen. Väljer du business får de betydligt dyrare biljetter än om du väljer premium economy även om du hamnar i samma kabin.

Matrix ägs väl för övrigt av Google numer?
 
Toppen