Senaste nytt

SAS ny långdistans destination?

ELOS

Medlem
Intressant artikel i dagens Berlinske....

1744398370128.png
 
Tjänstefel av SAS att åtminstone inte titta på nya destinationer. Jag antar tyvärr att de faller bort av samma skäl som tidigare men chansen finns att någon destination är lönsam av sig självt men bara varit mindre lönsam än diverse amerikanska destinatioer.
 
Tjänstefel av SAS att åtminstone inte titta på nya destinationer. Jag antar tyvärr att de faller bort av samma skäl som tidigare men chansen finns att någon destination är lönsam av sig självt men bara varit mindre lönsam än diverse amerikanska destinatioer.
Helt klart, kan tänka mig att SAS utvärderar alla linjer som A350 flygs till USA tex SEA vs alternativ i Asien.
 
Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.
 
Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.
Håller med. Mexico City hade väl passat utmärkt med connections vidare.
 
Kan någon förklara för en okunnig varför man inte tidigare försökt med fler destinationer som liknar Bangkok eftersom den är så populär (och lönsam)?

Alltså varma länder som även kanske har lite sol- och bad. Är det skatter och avgifter som gör att det är tufft att få ihop eller varför är utbudet så Nordamerika-fokuserat?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.
Men gör det verkligen det? Med Seoul nu täckt är det väl någon China Eastern österut men med tanke på geopolitik och ekonomi lär det dröja ett bra tag innan det blir aktuellt igen. Saigon/Ho Chi Minh verkar Vietnam bli först på. Västerut är USA mer än täckt. Mexico City är som redan nämnts kanske närmast till hands där man kanske kan få till nåt charteravtal för att fylla upp. Sedan går det väl att få till lite transfer från norra Europa samt från andra hållet, något jag tror skulle vara ett måste för att få ihop det.
Övriga tycker jag skulle vara chansningar som skulle kräva mycket tid och bearbetning. Nairobi, obefintlig marknad och svårt med transferpax. Buenos Aires, möjligtvis om man är optimistisk och Sydamerika överlag skulle bli ”trendigt” bland gemene man och tullar gör att det blir andra flöden. Något som dock tar tid om det ens händer.
Saudi? Står väl inte direkt högt i kurs på våra breddgrader och gör de en charmoffensiv lär det vara från deras håll med Saudi eller Riyad och därmed tok subventionerat. Transfer är ju också svårt precis som Nairobi, man åker gärna inte norrut för att sen åka söderut.
Blir intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tror SAS måste vara väldigt nytänkande och innovativa för att hitta nya destinationer som det är nu.
 
Taipei är väl en skyteam hub. Det vore kul. Men det är väldigt långt dit så länge Ryssland är stängt.
 
Toppen