Senaste nytt

SAS Norska kabinpersonal strejk augusti 2024 [STREJK AVBLÅST]

Om jag förstår det rätt så har SAS-main CC med bas i Oslo väldigt stor omsättning på personal.
SAS har lockat med snabbt komma ut på långlinjer för dem, vilket håller en kort tid för att sedan lämnar de unga CC SAS igen.
Nu bara "killgissar" jag, men en följd på en löneförhöjning på XX% och förändring i vissa arbetsvillkor gör förstås att de kommer få färre långlinjer från CPH.

Som frekvent Norgeresenär upplever jag att Norgebaserad crew på utrikes har väldigt låg medelålder, men på inrikes så har crew väldigt många anställningsår i SAS.

• Gilla
Reactions: DRG
Som frekvent Norgeresenär upplever jag att Norgebaserad crew på utrikes har väldigt låg medelålder, men på inrikes så har crew väldigt många anställningsår i SAS.
Jag vet att SAS CPH crew har det senaste året varit mycket uppe i Norge inrikes och hjälpt till, medans Norsk crew flugit till CPH för att flyga långlinjer och bo på hotell i CPH. Förstås ligger CPH crew på hotell i Norge...t ex OSL som är en SAS-bas....
Men har jag inga SAS-aktier kvar privat eller genom svenska staten, så det är bara att skratta åt vad SAS håller på med. :)
Den som skrattar mest är nog Herr Stordalen!

Verkar bli av tyvärr. Trodde alla avtal var på plats men tydligen inte. Som vanligt helt omöjligt att begripa vem som har ”rätt”. Ligger de 10-15% under har jag full förståelse att de lackar ur. Men antar att SAS är av annan uppfattning.

Om strejken blir av eller inte vet vi inte förrän fredag morgon eller om de kommer förhandla på övertid. Media älskar att skriva när det eventuellt kan bli strejk (blir många klick på hemsidan)

En norsk kabinstrejk skulle inte få några jätte effekter. Vet ej om även kabinpersonalen i Norge har två fackförbund likt piloterna har i Norge?

Absolut att besättningar idag är blandade mellan baserna och flertalet norska kabinmedarbetare jobbar på långlinjerna ut från CPH. I gengäld är det många svenskar och danskar kabinmedarbetare som flyger en del i Norge på sina slingor.

Vidare så flyger SAS Link och Cityjet en hel del till och från Norge och även på norsk inrikes. XFly flyger också en del till och från Norge liksom SAS Connect. Så även om strejken skulle bryta ut så blir omfattningen begränsad.

Men så klart hoppas jag att de kommer fram till ett nytt avtal så fort som möjligt :)

Ja, även om störningarna inte blir omfattande denna gång, eller ens blir av, så påminns man trist nog vilken sjuk organisation det fortfarande är. Hade nästan glömt bort det i allt annat som pågår.

Toppen