fcx
Medlem
SAS är ju fortfarande i många aspekter ett statligt bolag som påminner mycket om Televerket, Vattenfall, etc. Många gör ett fint jobb men det finns en obehagligt hög procent anställda som jobbat där alldeles för länge, gör alldeles för lite, inte har något intresse av att bli bättre men samtidigt inte går att sparka.
Facket/anställda inom SAS är lite som Grekland och tycker man är världsklass inom allt och att lägre löner, sämre förmåner etc inte är att tänka på. Oavsett om förmånerna är alldeles för bra jämfört med andra bolag. Och oavsett hur många miljarder man går back på ett år. Det är helt enkelt för många trötta anställda som inte bryr sig.
Självklart är detta ett stort problem inom SAS men även svårt att ta tag i. Även för en duktig VD. Man får helt enkelt inte sparka de 20% som inte ska vara kvar, ger dålig kundservice, jobbar extremt ineffektivt och lider av Greklandssyndromet.
I sak kanske korrekt, men just kundtjänst är ju nyanställda hela bunten eftersom man outsourcat det.