Senaste nytt

SAS mest lönsamma linje per passagerare

Vi kunde höra från AF/KLM VD'n att SAS är lönsamt nu förtiden. Det är väldigt glädjande eftersom vi behöver ett starkt flygbolag i regionen för att få en bra infrastruktur lösning i norra Europa. Vi ser också att SAS expanderar kraftigt från Köpenhamn och försöker bygga en hub meds större möjligheter än tidigare. Frågan i detta är vilka linjer är mest lönsamma per passagerare (Om vi tog totalt borde det vara CPH-OSL/ARN). Jag skulle dela upp det i två kategorier
Kort Distans (Mina gissningar nedan)
CPH-Gdansk (Kort distans, relativt högt pris)
CPH-London (Många som betalar full pris)
ARN-Malaga (Bra volym året runt, nästan ingen connection utan punkt till punkt

Lång Distans
CPH-New York (Bra volym året runt, många som kan betala fullt pris)

Mig veterligen har SAS aldrig släppt någon info per linje avseende varken kabinfaktor, intäkter eller vinst(bidrag), så allt blir väl ren spekulation på ganska klen grund? Med hub-upplägg är det också svårt att bedöma många linjer var för sig, för både kabinfaktor och intäkter är beroende av andra linjer, och en stor del av biljetterna säljs och prissätts som resor med byte. ARN-CPH och OSL-CPH är praktexempel. Enbart en mindre del av passagerarflödet vill verkligen resa den rutten eller har köpt en separat biljett för den sträckan.

Att utröna vilka linjer som är mest lönsamma blir nog svårt pga anledningarna @Tomas E nämner. Några sträckor subventionerar andra i form av feeder flights o dyl.

Däremot så brukar det släppas hints om olika linjers kabinfaktor då och då på Corporate sidan. Vill minnas att det även kommit fram muntliga detaljer på olika Diamondträffar.

Toppen