Senaste nytt

SAS mest lönsamma linje per passagerare

Vi kunde höra från AF/KLM VD'n att SAS är lönsamt nu förtiden. Det är väldigt glädjande eftersom vi behöver ett starkt flygbolag i regionen för att få en bra infrastruktur lösning i norra Europa. Vi ser också att SAS expanderar kraftigt från Köpenhamn och försöker bygga en hub meds större möjligheter än tidigare. Frågan i detta är vilka linjer är mest lönsamma per passagerare (Om vi tog totalt borde det vara CPH-OSL/ARN). Jag skulle dela upp det i två kategorier
Kort Distans (Mina gissningar nedan)
CPH-Gdansk (Kort distans, relativt högt pris)
CPH-London (Många som betalar full pris)
ARN-Malaga (Bra volym året runt, nästan ingen connection utan punkt till punkt

Lång Distans
CPH-New York (Bra volym året runt, många som kan betala fullt pris)

Mig veterligen har SAS aldrig släppt någon info per linje avseende varken kabinfaktor, intäkter eller vinst(bidrag), så allt blir väl ren spekulation på ganska klen grund? Med hub-upplägg är det också svårt att bedöma många linjer var för sig, för både kabinfaktor och intäkter är beroende av andra linjer, och en stor del av biljetterna säljs och prissätts som resor med byte. ARN-CPH och OSL-CPH är praktexempel. Enbart en mindre del av passagerarflödet vill verkligen resa den rutten eller har köpt en separat biljett för den sträckan.

Att utröna vilka linjer som är mest lönsamma blir nog svårt pga anledningarna @Tomas E nämner. Några sträckor subventionerar andra i form av feeder flights o dyl.

Däremot så brukar det släppas hints om olika linjers kabinfaktor då och då på Corporate sidan. Vill minnas att det även kommit fram muntliga detaljer på olika Diamondträffar.

Ryktet gick iaf tidigare (typ pre pandemi) att pendlar kärrorna CPH-BRU låg väldigt högt.

Generellt kan man nog gissa att korta linjer från CPH med premium kabin fylld ger mest. Högre intäkter från cph och kortare turnaround så planet kan gå vidare till nästa.

Men som tidigare sagt, feeders och connections gör det till en betydligt krångligare ekvation. En del av den svarta magi som kallas revenue management.

Som sagt nog bevarad hemlighet men kul att spekulera.
Kan inte någon norsk inrikes ligga högt? Iof ordentlig konkurrens där nuförtiden…

ARN-BRU -skattebefriade byråkrater.
ARN-CPH -alltid stor välfylld plus.
SVG-OSL -Olja & gas, hög betalningsvilja.
OSL- diverse Nordnorge, ofta sjuka priser.

Mina gissningar ovan. CPH-GDA tror jag inte på, hård konkurrens från fulflyg, haft antal billiga MR dit personligen, samma med LHR, stenhård konkurrens dit, var ett argument för SAS Ireland (Connect) den linjen.

ARN-BRU -skattebefriade byråkrater.
ARN-CPH -alltid stor välfylld plus.
SVG-OSL -Olja & gas, hög betalningsvilja.
OSL- diverse Nordnorge, ofta sjuka priser.

Mina gissningar ovan. CPH-GDA tror jag inte på, hård konkurrens från fulflyg, haft antal billiga MR dit personligen, samma med LHR, stenhård konkurrens dit, var ett argument för SAS Ireland (Connect) den linjen.

Vissa SVG-OSL så börjar eco vid rad 20 eller liknande. Fast så är det inte på alla flyg

Jag undrar om ens SAS (eller andra hub-baserade bolag) har 100% koll på hur lönsam en specifik linje är. Det lär nog finnas ett flertal sätt att räkna på och antalet parametrar är många (anslutningar till andra SAS-flyg, anslutningar till andra bolag, avtalspriser, hur biljetterna bokas, när biljetterna bokas, fraktmöjligheter, flygplatsavtal, handling-avtal på flygplatserna, slot-tider, personalavtal, flyplansutnyttjande och så vidare).

De lär veta bättre än vad vi någonsin kan spekulera fram men mycket bygger nog på "svart magi" (eller bättre sagt kompetens hos ruttplanerarna). Det är betydligt lättare hos point-to-point bolagen (Ryanair etc.) och således ser vi hur snabbt de startar och stoppar linjer. Men deras linjer är ju i första hand till för dem själva och och sedan får passagerarna rätta in sig i ledet. ;)

Linjer där jag TROR SAS kan räkna på detta med lönsamhet på en individuell linje är exempelvis ARN-KEF som tydligt (enligt mig) är ett sätt att nyttja ett plan som annars skulle stå på backen över natten eller alla dessa sommarlinjer som kommer och går (5-10 flygningar till någon obskyr flygplats längs medelhavet under sommarmånaderna). Där lär de ganska snabbt kunna avgöra om det är värt att väcka linjen till liv det kommande året (vilket det så här långt verkar varit).

Toppen