@Felipe, dina kommentarer har fullständigt spårat ur. Jättetråkig situation för din del, men du ställde ju ursprungligen två frågor, 1) vad göra (förmodligen för att komma hem så snabbt som möjligt, men det uttrycker du inte helt tydligt, och den exakta frågan har du inte klarlagt i dina senare inlägg) och 2) kan du stämma SAS?
När det gäller fråga 2) har du nu fått klart för dig att a) den ombokning som du försökte göra strider mot SAS publicerade regler och villkor och att b) SAS har enligt villkoren rätt att avboka en ändring som strider mot villkoren.
Det innebär att du med största sannolikhet inte har något att hämta i en stämning av SAS. I ett civilrättsligt mål är i de flesta fall det ingångna avtalet utgångspunkten. De flesta fall som det skrivs om här, när folk tar SAS eller andra flygbolag till tingsrätten gäller a) flygbolaget har vägrat betala ut EU261/2004-ersättning (d.v.s. ersättning som följer av lag och efterföljande rättspraxis) och b) de använder sig av ett förenklat tvistemål för att hålla nere kostnaderna. Gränsen för förenklat tvistemål är ett halvt prisbasbelopp, vilket var 26250 kr år 2023. Sådan mål är också "enkla" i den meningen att det finns en tydlig lagregel att hänvisa till, vilket det inte gör i ditt fall. Betänk dessutom följande i ditt fall: om du köper två enkelbiljetter i business för att komma hem, antar jag att beloppet hamnar högre än så.
Om du stämmer SAS på det beloppet riskerar du därför att behöva betala deras kostnader för juridiskt ombud om du förlorar eftersom det inte längre är ett förenklat tvistemål! Det vore alltså mycket riskabelt för dig att stämma SAS, så det avråder jag från. (Jag utgår här från att vi pratar om en stämning i en svensk domstol, d.v.s. att svensk civilrätt gäller. Jag kan inga detaljer om hur det ser ut i andra länder, men generellt finns det stora juridiska likheter mellan de nordiska länderna.)
När det gäller din fråga 1) har du, så vitt jag kan se, inte svarat på den upprepade frågan om du fick tillbaka din ursprungliga bokning av SAS, eller om den försvann också?
Har du kvar din ursprungliga bokning eller ej? Jag tycker att du fått flera råd gällande denna fråga, bl.a. av
@palmen. Vad du behöver inse är att även om en person i SAS kundtjänst har klantat sig (tyvärr varken första eller sista gången), så är du
helt utlämnad till SAS goda vilja, eftersom du försökte få igenom en ombokning som strider mot SAS publicerade regler och villkor. Jättetråkigt, men så är det. Nu har du flera gånger blivit upplyst om hur det ligger till, så BC har nu mycket tydligt förklarat för dig att du behöver vädja till SAS goda vilja, och inte har något att hämta på att t.ex. hota med stämning.