Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

Med SAS har du nog sällan en matarflygning på mer än 1h, ska du till Frankfurt,London, Zurich eller annat ställe så är det 2h, klart det är skillnad på dessa resor och service ombord. Personligen tycker jag inte riktigt om Lufthansa i business inom Europa, blockat mittsäte är ju trevligt men maten och drycken som erbjuds är sällan direkt bra, tar mycket hellre en tunnbrödrulle (de gånger man faktiskt får en sådan) och en god öl än något halvt oätbart som ska kallas mat och en mindre god öl.
Jämför vi Europaflygningar: Man kan vara kritisk till kvaliteten på SAS pluslådor, men en stor skillnad mot Lufthansa är att jag vet om vad jag får och att det alltid finns en möjlighet att vara mätt när jag landar. På Lufthansa är variationen i kvalitet och i mängd för stor. Själva variationen på rätterna som serveras däremot är som på SAS - mycket låg.

gklinga, du måste ha haft mycket otur. Det händer inte ens varje år att jag får byta plats (när det händer är det för att man satt sig långt fram i Go, som jag sällan åker men det händer, och så blir den raden Plus - i övrigt har det bara hänt en gång, tror jag).

Förvånas över att seat block funkar så bra, det är ofta tomt bredvid mig. Bokade nyligen min fru (EBS) och mig (EBD) till London med parallella bokningar. Hon kunde inte sätta sig bredvid mig var jag än satte mig, men jag kunde sätta mig bredvid henne...
Per

Med SAS har du nog sällan en matarflygning på mer än 1h, ska du till Frankfurt,London, Zurich eller annat ställe så är det 2h, klart det är skillnad på dessa resor och service ombord. Personligen tycker jag inte riktigt om Lufthansa i business inom Europa, blockat mittsäte är ju trevligt men maten och drycken som erbjuds är sällan direkt bra, tar mycket hellre en tunnbrödrulle (de gånger man faktiskt får en sådan) och en god öl än något halvt oätbart som ska kallas mat och en mindre god öl.
Men vänta nu? Folk som flyger från London med SAS för vidare transport till HKG har väl en matarflygning som är lika lång som den som flyger från Stockholm till London med BA och ska vidare? Det är givetvis inget argument.

Jag är Gold sedan många herrans år och Diamond sen det kom till och har aldrig, säger aldrig, upplevt att jag haft blockat säte bredvid. Jag väljer alltid gångplats och visst har det inträffat under årens lopp att mittensätet varit tomt, men då har det varit tomt överlag. Tvärtom verkar huvudregeln för min del vara att det ser ut som att mittensätet bredvid är tomt ett par timmar innan avgång, och när jag stiger ombord sitter alltid någon tomte där i alla fall. Eller så var bara fönsterplatsen tagen o nu sitter där ett par på E-F. Eller så har SAS helt sonika ändrat min plats, händer ca 5 av 10 gånger, och jag har fått en fönsterplats (vill jag absolut inte ha) eller, värsta grejen, en mittenplats i första raden i stället för min gångplats på typ rad 3. Kort sagt, jag reser hellre Swiss/LH om jag kan så får jag visserligen färre poäng men en ok flygning. SAS i Europa är inte ok. På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.

M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.

Men vänta nu? Folk som flyger från London med SAS för vidare transport till HKG har väl en matarflygning som är lika lång som den som flyger från Stockholm till London med BA och ska vidare? Det är givetvis inget argument.
Det är tidsskillnader, jordens krökning, brexit och annat som vi vanligt dödliga inte förstår oss på som ger denna effekt.

Det har du helt klart en poäng i, men jag fick intrycket av att personen som jag svarade inte hade sådana flygningar.
Personligen tar jag dock hellre SAS Plus London-Stockholm och sen SAS Business Stockholm till Hong Kong än att åka Lufthansa Business London-Frankfurt-Hong Kong.

M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.
Om inte planet är fullt har jag nästan alltid seat block, reser dock mest i GO inom Europa. Händer ju att man har 2 i sällskap och då väljer man ju att ta 3 platser på samma rad.

VI är två EBD i hushållet. Till följd av vårt resemönster är det ofta en biljett köpt för pengar och en för poäng, i princip alltid i Go och på olka bokningsreferenser. Poängbiljetten känner inte alltid av Eurobonusnivån vilket öppnar upp för jämförelser vid incheckningen online.

Åtminstone på inrikes och inom Skandinavien har det blivit en märkbar skillnad över tid hur systemet hanterar stutusbokningen. Ofta är där ett antal rader som inte ens visas i den statuslösa bokningen. Väljer statusbokningen plats först är det inte möjligt för den statuslösa att välja säte vid sidan om.
Vid bokning väljer vi aldrig första raden i Go då den är mer utsatt för eventuella flyttningar av Plus-gränsen. Det fria sätet bredvid EBD upplever jag väldigt ofta hålls fritt.
En teori är att vid fulla kabiner komprimerar SAS plus-kabinen maximalt för att inte behöva uppgradera. Då det oftast finns fler säten att spela med i Go är det större möjlighet att blocken håller för EBD i Go än i Plus i dessa siutationer. Kan givetvis diksuteras om SAS borde låta några Go passagerare få sitta på en plus rad för att kunna ge EBD seat block istället för att offra blocken och flytta om Plus passagerare.

Möjlig skillnad som jag inte riktigt lyckats reda ut är om bokning via resebyrå jämfört med SAS ger någon skillnad. Kan tycka att det inte borde göra, men på byråbokade resor går det ju inte att ändra säte på SAS.se så kanske ger det någon bugg även djupare in i systemet.

Nämnde i någon annan tråd. De fyra Europaflygningar jag hade i oktober i go hade jag seat block 100% av gångerna. 3 av 4 var i princip fullbokade, förutom platsen jämte mig. 3 av 4 flygningar frågade de vad för gott jag ville ha att dricka (1 av 4 hävdade hon att ingenting ingick som EBD, bara kaffe och te).

gklinga, du måste ha haft mycket otur. Det händer inte ens varje år att jag får byta plats (när det händer är det för att man satt sig långt fram i Go, som jag sällan åker men det händer, och så blir den raden Plus - i övrigt har det bara hänt en gång, tror jag).

Förvånas över att seat block funkar så bra, det är ofta tomt bredvid mig. Bokade nyligen min fru (EBS) och mig (EBD) till London med parallella bokningar. Hon kunde inte sätta sig bredvid mig var jag än satte mig, men jag kunde sätta mig bredvid henne...
Per
Nämnde i någon annan tråd. De fyra Europaflygningar jag hade i oktober i go hade jag seat block 100% av gångerna. 3 av 4 var i princip fullbokade, förutom platsen jämte mig. 3 av 4 flygningar frågade de vad för gott jag ville ha att dricka (1 av 4 hävdade hon att ingenting ingick som EBD, bara kaffe och te).
Jag tror också att det beror på vilken tidshorisont man har, för jag upplever att det har blivit mycket bättre med seat block det senaste året. Enormt stor skillnad. Jag har på mina senaste resor har två resor där seat block inte har erbjudits. Vid den ena placerade gaten en SAS-anställd bredvid mig och på senaste resan från CDG var planet slutsålt och en oupdad person hamnade på mittplatsen.

Toppen