SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

palmen skrev:Med SAS har du nog sällan en matarflygning på mer än 1h, ska du till Frankfurt,London, Zurich eller annat ställe så är det 2h, klart det är skillnad på dessa resor och service ombord. Personligen tycker jag inte riktigt om Lufthansa i business inom Europa, blockat mittsäte är ju trevligt men maten och drycken som erbjuds är sällan direkt bra, tar mycket hellre en tunnbrödrulle (de gånger man faktiskt får en sådan) och en god öl än något halvt oätbart som ska kallas mat och en mindre god öl.Klicka för att utvidga...
Jämför vi Europaflygningar: Man kan vara kritisk till kvaliteten på SAS pluslådor, men en stor skillnad mot Lufthansa är att jag vet om vad jag får och att det alltid finns en möjlighet att vara mätt när jag landar. På Lufthansa är variationen i kvalitet och i mängd för stor. Själva variationen på rätterna som serveras däremot är som på SAS - mycket låg.
 
gklinga, du måste ha haft mycket otur. Det händer inte ens varje år att jag får byta plats (när det händer är det för att man satt sig långt fram i Go, som jag sällan åker men det händer, och så blir den raden Plus - i övrigt har det bara hänt en gång, tror jag).



Förvånas över att seat block funkar så bra, det är ofta tomt bredvid mig. Bokade nyligen min fru (EBS) och mig (EBD) till London med parallella bokningar. Hon kunde inte sätta sig bredvid mig var jag än satte mig, men jag kunde sätta mig bredvid henne...

Per
 
palmen skrev:Med SAS har du nog sällan en matarflygning på mer än 1h, ska du till Frankfurt,London, Zurich eller annat ställe så är det 2h, klart det är skillnad på dessa resor och service ombord. Personligen tycker jag inte riktigt om Lufthansa i business inom Europa, blockat mittsäte är ju trevligt men maten och drycken som erbjuds är sällan direkt bra, tar mycket hellre en tunnbrödrulle (de gånger man faktiskt får en sådan) och en god öl än något halvt oätbart som ska kallas mat och en mindre god öl.Klicka för att utvidga...
Men vänta nu? Folk som flyger från London med SAS för vidare transport till HKG har väl en matarflygning som är lika lång som den som flyger från Stockholm till London med BA och ska vidare? Det är givetvis inget argument.
 
gklinga skrev:Jag är Gold sedan många herrans år och Diamond sen det kom till och har aldrig, säger aldrig, upplevt att jag haft blockat säte bredvid. Jag väljer alltid gångplats och visst har det inträffat under årens lopp att mittensätet varit tomt, men då har det varit tomt överlag. Tvärtom verkar huvudregeln för min del vara att det ser ut som att mittensätet bredvid är tomt ett par timmar innan avgång, och när jag stiger ombord sitter alltid någon tomte där i alla fall. Eller så var bara fönsterplatsen tagen o nu sitter där ett par på E-F. Eller så har SAS helt sonika ändrat min plats, händer ca 5 av 10 gånger, och jag har fått en fönsterplats (vill jag absolut inte ha) eller, värsta grejen, en mittenplats i första raden i stället för min gångplats på typ rad 3. Kort sagt, jag reser hellre Swiss/LH om jag kan så får jag visserligen färre poäng men en ok flygning. SAS i Europa är inte ok. På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.Klicka för att utvidga...


M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.
 
Agö skrev:Men vänta nu? Folk som flyger från London med SAS för vidare transport till HKG har väl en matarflygning som är lika lång som den som flyger från Stockholm till London med BA och ska vidare? Det är givetvis inget argument.Klicka för att utvidga...
Det är tidsskillnader, jordens krökning, brexit och annat som vi vanligt dödliga inte förstår oss på som ger denna effekt.
 
Agö skrev:Men vänta nu? Folk som flyger från London med SAS för vidare transport till HKG har väl en matarflygning som är lika lång som den som flyger från Stockholm till London med BA och ska vidare? Det är givetvis inget argument.Klicka för att utvidga...
Det har du helt klart en poäng i, men jag fick intrycket av att personen som jag svarade inte hade sådana flygningar.

Personligen tar jag dock hellre SAS Plus London-Stockholm och sen SAS Business Stockholm till Hong Kong än att åka Lufthansa Business London-Frankfurt-Hong Kong.
 
matado skrev:M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.Klicka för att utvidga...
Om inte planet är fullt har jag nästan alltid seat block, reser dock mest i GO inom Europa. Händer ju att man har 2 i sällskap och då väljer man ju att ta 3 platser på samma rad.
 
matado skrev:M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.Klicka för att utvidga...


VI är två EBD i hushållet. Till följd av vårt resemönster är det ofta en biljett köpt för pengar och en för poäng, i princip alltid i Go och på olka bokningsreferenser. Poängbiljetten känner inte alltid av Eurobonusnivån vilket öppnar upp för jämförelser vid incheckningen online.



Åtminstone på inrikes och inom Skandinavien har det blivit en märkbar skillnad över tid hur systemet hanterar stutusbokningen. Ofta är där ett antal rader som inte ens visas i den statuslösa bokningen. Väljer statusbokningen plats först är det inte möjligt för den statuslösa att välja säte vid sidan om.

Vid bokning väljer vi aldrig första raden i Go då den är mer utsatt för eventuella flyttningar av Plus-gränsen. Det fria sätet bredvid EBD upplever jag väldigt ofta hålls fritt.

En teori är att vid fulla kabiner komprimerar SAS plus-kabinen maximalt för att inte behöva uppgradera. Då det oftast finns fler säten att spela med i Go är det större möjlighet att blocken håller för EBD i Go än i Plus i dessa siutationer. Kan givetvis diksuteras om SAS borde låta några Go passagerare få sitta på en plus rad för att kunna ge EBD seat block istället för att offra blocken och flytta om Plus passagerare.



Möjlig skillnad som jag inte riktigt lyckats reda ut är om bokning via resebyrå jämfört med SAS ger någon skillnad. Kan tycka att det inte borde göra, men på byråbokade resor går det ju inte att ändra säte på SAS.se så kanske ger det någon bugg även djupare in i systemet.
 
matado skrev:M: Intresserad att höra erfarenheter från er andra angående seatblocking på SAS. Jag upplever samma som gklinga, dvs sällan seatblock.Klicka för att utvidga...
Nämnde i någon annan tråd. De fyra Europaflygningar jag hade i oktober i go hade jag seat block 100% av gångerna. 3 av 4 var i princip fullbokade, förutom platsen jämte mig. 3 av 4 flygningar frågade de vad för gott jag ville ha att dricka (1 av 4 hävdade hon att ingenting ingick som EBD, bara kaffe och te).
 
perhall skrev:gklinga, du måste ha haft mycket otur. Det händer inte ens varje år att jag får byta plats (när det händer är det för att man satt sig långt fram i Go, som jag sällan åker men det händer, och så blir den raden Plus - i övrigt har det bara hänt en gång, tror jag).Förvånas över att seat block funkar så bra, det är ofta tomt bredvid mig. Bokade nyligen min fru (EBS) och mig (EBD) till London med parallella bokningar. Hon kunde inte sätta sig bredvid mig var jag än satte mig, men jag kunde sätta mig bredvid henne...PerKlicka för att utvidga...


Golfkillen skrev:Nämnde i någon annan tråd. De fyra Europaflygningar jag hade i oktober i go hade jag seat block 100% av gångerna. 3 av 4 var i princip fullbokade, förutom platsen jämte mig. 3 av 4 flygningar frågade de vad för gott jag ville ha att dricka (1 av 4 hävdade hon att ingenting ingick som EBD, bara kaffe och te).Klicka för att utvidga...
Jag tror också att det beror på vilken tidshorisont man har, för jag upplever att det har blivit mycket bättre med seat block det senaste året. Enormt stor skillnad. Jag har på mina senaste resor har två resor där seat block inte har erbjudits. Vid den ena placerade gaten en SAS-anställd bredvid mig och på senaste resan från CDG var planet slutsålt och en oupdad person hamnade på mittplatsen.
 
Jag är Diamond och har ALLTID seatblock känns det som. Jag sitter 95% av fallen på en exit-row vid fönstret och kommer inte ihåg förra gången som jag hade någon jämte mig. Reser mest ARN-CPH/FRA/OSL



Jag hade även en resa med SAS till New York med 3 personer + 1 infant. Jag valde en mitten 4 och incheckningspersonalen sa att "det såklart blir seatblock på den fjärde stolen"
 
gklinga skrev:Jag är Gold sedan många herrans år och Diamond sen det kom till och har aldrig, säger aldrig, upplevt att jag haft blockat säte bredvid. Jag väljer alltid gångplats och visst har det inträffat under årens lopp att mittensätet varit tomt, men då har det varit tomt överlag. Tvärtom verkar huvudregeln för min del vara att det ser ut som att mittensätet bredvid är tomt ett par timmar innan avgång, och när jag stiger ombord sitter alltid någon tomte där i alla fall. Eller så var bara fönsterplatsen tagen o nu sitter där ett par på E-F. Eller så har SAS helt sonika ändrat min plats, händer ca 5 av 10 gånger, och jag har fått en fönsterplats (vill jag absolut inte ha) eller, värsta grejen, en mittenplats i första raden i stället för min gångplats på typ rad 3. Kort sagt, jag reser hellre Swiss/LH om jag kan så får jag visserligen färre poäng men en ok flygning. SAS i Europa är inte ok. På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.Klicka för att utvidga...
Tänk vad olika uppfattningar man kan ha.

Har varit Guld eller högre sedan 1992, har endast fått ändrad plats när det har varit byte av flygplansmodell, att det sitter en 'tomte" där kan vara så att hen är guld eller högre och har möjlighet att välja även blockade säten.



Om du har en bokning lite längre i tiden, kolla emellanåt så att det inte har ändrar vilken maskin typ som skall utföra flygningen
 
Frågade SAS gold kundtjänst och de säger att det inte finns någon Seatblock för guld. Är det så att EBD har det?
 
thsred skrev:Frågade SAS gold kundtjänst och de säger att det inte finns någon Seatblock för guld. Är det så att EBD har det?Klicka för att utvidga...
Som EBD så har jag tyvärr inte fått någon seatblock, varit andra tomma mitten säten på flighten men inte bredvid mig. Kan såklart inte säga om de som haft tomt säte varit EBD eller ej.
 
thsred skrev:Frågade SAS gold kundtjänst och de säger att det inte finns någon Seatblock för guld. Är det så att EBD har det?Klicka för att utvidga...
Officiellt sett har ingen det, så att kundtjänst säger att det inte finns är föga förvånande (och fel).
 
Jag får sällan seatblock. När jag flög för någon månad sen fanns det massor av lediga säten men min rad var full. Dom portionerade ut lediga säten men inte till mig. Där sket dom fullständigt i status.
 
Johanna skrev:Jag får sällan seatblock. När jag flög för någon månad sen fanns det massor av lediga säten men min rad var full. Dom portionerade ut lediga säten men inte till mig. Där sket dom fullständigt i status.Klicka för att utvidga...
Samma sak som jag brukar råka ut för. Men ibland händer det.
 
Idag på flighten från Stcoholm till Heathrow var det tre rader i Plus. Min och raden framför var mittensätena tomma. Men är inte säker på seatblock. Tror eg att vänstra rad 1 hade fullt men att en flyttade till raden framför mig som eg bara hade en passagerare.



För första gången för mig gick en runt med listor och hälsade Diamond välkomna och sa att det bara var att säga till om vi behövde något. Trevligt men jag är mer för tyst och bra service. Är inte så förtjust i att bli uppmärksammad sådär men förstått att andra är det och att SAS har lyssnat på det. Det är värt något.
 
Är nog mer inne på Johannas linje, i en svensk kontext blir man ju lite uppmärksammad av medpassagerarna när man får gratis dricka genom att via upp sitt kort i Go. Det är många som kollar och undrar..../Per
 
mla-arn-jpg.58258





Såhär såg det ut för en resa från Malta när vi checkade in i Söndags, där det till vänster är hur det ser ut när man skulle välja plats och inte hade hade något EBG/EBD kort. Till höger ser man hur det ser ut om man har EBG/EBD. Har testat både EBG (3D) och EBD (3F) ovan då vi var 5 som åkte och en som hade en bokning med EBG, en med en bokning som har EBD samt ytterligare 3 bokningar där de som reste inte hade någon status.



Det verkar ju vara en hel del blockat om man inte har EBG/EBD, undra om man kan säga vad de olika personerna hade för status när man tittat på denna?
 
Back
Top