Senaste nytt

SAS med ny livery på planen

Hehe Tobbe.O har inte koll på allt... ;)

Jag trodde faktiskt att någon av maskinerna skulle fått ny livery vintern som gick. Det som kan ha påverkat att det inte blev så är händelser med 330 maskiner under vintern, vilket resulterat i inget "luft i schemat". En 330 skrapade i marken i november, sen var det den maskinen som råkade ut för stark turbulens och sedan blev maskin om jag fattat rätt påkörd i Köpenhamn. Nu är alla maskiner iallafall igång igen :)

Min gissning är att det kan bli ommålning kommande vinter. Det kommer ju dessutom två sprillans nya A350 maskiner vilket borde skapa luft i systemet i väntan på ny långlinje.

Tobbe.O håller utkik och lovar att rapportera :)
Låter bra, Tobbe.O.

Igår kom Cityjets tillskott EI-HSC (ex Lufthansa maskin) i trafik :)

Syns inte ännu i SAS livery på flightradar men maskinen bär SAS nya livery :)

Premiären gick till München.

Screenshot_20250803_094934_Flightradar24.jpg

För er som inte är så insatta kan jag meddela att det är en snart 20 år gammal CRJ900.

Jag flyger dem gärna, tycker det känns som det närmaste privatjet en vanlig knegare kan komma.

Off-topic, men OSD-UME är riktigt trevlig sträcka som Jonair brukar köra med SE-MHU eller SE-KVL på typ lågsäsong.

Att åka ensam i kabinen på SE-KVL är galet coolt!

1754601906846.png

Länk till sida med bilder från kabinen på SE-KVL: https://www.planepictures.net/v3/show_en.php?id=1602775

Stäckan OSD-UME upphandlas av Trafikverket på stående uppdrag av regeringen. Till skillnad från annan upphandlad flygtrafik där Trafikverket utvärderar och ändrar sträckor på regelbunden basis så är slutsatsen för OSD-UME i stil med "den måste bedrivas".

Såhär skriver Trafikverket om saken (TRV 2020/129779):

När Rikstrafiken bildades 1999 sammanfördes all statlig upphandling av interregional trafik i den nya myndigheten. Då fanns bara en upphandlad flyglinje, Östersund-Umeå.

Beslutet att överföra Jämtlands län till Umeå sjukvårdsregion togs 1980. Riksdagen krävde i det sammanhanget snabba och bra kommunikationer mellan Jämtlands län och Umeå. [egen markering] Då fanns möjlighet att upprätthålla olönsamma linjer genom korssubventionering inom Linjeflyg.

När inrikes luftfart avreglerades 1992 fick Luftfartsverket i uppdrag att utreda transportförsörjningen i Norrlands inland med särskilt fokus på flygtrafikförsörjningen till regionsjukhuset i Umeå.

I proposition 1992/93:150 lades förslag om flygtrafik mellan Östersund och Umeå. I propositionen framhölls att det för närvarande med tanke på avståndet mellan Östersund och Umeå krävs en direkt flygförbindelse, att staten genom upphandling i konkurrens mellan olika flygoperatörer bör säkra en fortsatt flygtrafik mellan Östersund och Umeå och att riktlinjen bör vara ett utbud på lägst två dubbelturer per dag för att säkerställa en god trafikförsörjning för patienter och övriga resenärer.

När Rikstrafiken bildades 1999 tog myndigheten över statens ansvar för att teckna avtal med lufttrafikföretag om flygtrafik på sträckan Östersund-Umeå.

I utredning 2013 inför avtalsperioden oktober 2015 till oktober 2019 föreslogs [...] att sträckan Östersund-Umeå inte skulle upphandlas på nytt och sträckorna Torsby samt Hagfors till Arlanda föreslogs ersättas med anslutningstrafik till Karlstad flygplats. Resultatet blev dock att Östersund-Umeå lades in som ett fast uppdrag i Trafikverkets instruktion.

Enligt Förordning (2010:185) med instruktion för Trafikverket:

Statens avtal om interregional kollektivtrafik m.m.
12 a § Trafikverket ska ingå och ansvara för statens avtal om

1. transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift, samt
2. linjesjöfart till Gotland.

Trafikverket ska vidare se till att det finns regelbunden flygtrafik på linjen Östersund-Umeå.

Trafikverket ska också ansvara för statens avtal med AB Storstockholms Lokaltrafik, om regeringen inte beslutat något annat. Förordning (2013:1095).

Det vill säga, regeringen har uttryckligen beslutat om (1) bussar i Stockholm, (2) båtar till Gotland och (3) flyg OSD-UME. Eller ja, det var det argumentet jag lade fram för medfak i Umeå när de ville att vi skulle åka buss i 6 h 10 min via Dorotea när vi skulle examineras i Umeå.

Oavsett är det helt klart historisk förvaltningsrätt i sitt esse!

Last edited:
Toppen