Senaste nytt

SAS Mastercard Premium dubbla poäng 26-28 Nov 2021

Så prova en höjning i början på veckan som kommer
Tackar! Jag ringer och kollar med kundtjänst i veckan men erfarenheten från när jag kontaktade dem 2019 var att de var väldigt restriktiva med min gräns medan Amex var betydligt mer generösa.
OT Men såg att Byggmax inte var kvar i shoppen så du kanske kan handla här? https://onlineshopping.flysas.com/se/beijer-byggmaterial/8052/
Det är en färdig offert på mtrl. De var väldigt tillmötesgående och lösningsorienterade så det fick bli dem.
Måste man höja? Står inför liknande och tänkte helt enkelt betala in för mycket på nästa faktura och ha det till godo några dagar senare men det kanske inte går?
Om det här funkar är det ju såklart det allra smidigaste... Att jag bara pyntar in 123 000kr och åker till byggvaruhuset och drar kortet.

Jag har en kommande order på byggmaterial från ett byggvaruhus på 123 000kr som ska levereras och betalas i december (men kan kolla om jag kan betala om två veckor istället).

Min gräns för MC är 80k och Amex Elite 124k.
1. Erfarenhet att tillfälligt höja kreditgräns för ett enstaka köp på MC?
2. Om byggvaruhuset går med på det, åka in och delbetala 80k på torsdag, sätta in pengar och betala resterande 43k på fredagen. (om det nu ens går att lösa tekniskt hos dem)
3. Andra kreativa förslag?
Har en liknande situation och kommer lösa det genom att köpa presentkort under poänghelgen som jag sen löser in vid leverans en månad senare.

SEB vill inte att man skapar extra utrymme genom att man sätter in pengar i förskott. Än så länge har det fungerat för mig men kommer försöka ha bra timing så jag inte har överskott i flera veckor utan att det kommer in på kortet på torsdagen eller fredagen och används direkt.

Måste man höja? Står inför liknande och tänkte helt enkelt betala in för mycket på nästa faktura och ha det till godo några dagar senare men det kanske inte går?
Går och går... Det funkar ibland/ofta men man "får" inte göra så (precis som man inte får det på amex).

Däremot om kredit beloppet i sig räcker men man har använt det, så kan man göra en inbetalning precis före köpet för att nolla kontot och kunna använda hela krediten. Formellt tror jag det inte heller är korrekt egentligen, men min uppfattning är iaf att de inte bryr sig om det på samma sätt.

Går och går... Det funkar ibland/ofta men man "får" inte göra så (precis som man inte får det på amex).

Däremot om kredit beloppet i sig räcker men man har använt det, så kan man göra en inbetalning precis före köpet för att nolla kontot och kunna använda hela krediten. Formellt tror jag det inte heller är korrekt egentligen, men min uppfattning är iaf att de inte bryr sig om det på samma sätt.
En inbetalning som nollar skulden bör vara helt koscher eftersom man har rätt enl T&C att närsomhelst lösa sin skuld.

Sedan har det väl rapporterats att någon som gjort det upprepade gånger åkt på någon spärr där kortutgivaren hävdat att man inte har rätt att omsätta mer per månad än det beviljade kreditutrymmet.

Toppen