Senaste nytt

SAS Mastercard Premium dubbla poäng 26-28 Nov 2021

Vad gäller egentligen för att man ska mejlen om poängkampanjer? Kan jag välja att SEB inte behandlar om sammanställer data om mig men behålla alla rutor ikryssade på "Vad passar dig?"-sidan (som döljer sig bakom "Klicka här")?

Visa bifogad bild 135318

Visa bifogad bild 135319

Vad är kravet? Vilka rutor ska vara ikryssade?
Vad som gäller fullt ut kan nog bara SEB svara på.
Eftersom de är kreditgivare har de själva all relevant information de behöver för att kunna hantera dig som kund.
Den extra checkboxen för "erbjudanden om tjänster och produkter" gäller säkerligen i vilken omfattning det är ok för dig att de delar din information med samarbetspartners.

Är du osäker, fråga.
Jag kan själv inte påstå att jag drunknar i kommunikation från SEB eller identifierade partners på något vis.

Punkten ".. sammanställer data ... om användning..." inkluderar ju att de får processa dina transaktioner i marknadsföringssyfte. Med den ikryssad skulle SEB t.ex. kunna ha logik som kollar din omsättning på senaste dubbla-poäng-kampanjen och använder det för att besluta om du ska bjudas in till nästa.

SEB skulle också kunna bestämma sig för att de är så pass intresserade av att kunna bygga segment utifrån kunders köpbeteende att de väljer att exkludera alla kunderna som inte tillåter det.

Om och vad de gör med transaktionsdata är det ingen extern som vet och knappast något de helller berättar. Och definitivt inget kundtjänst skulle kunna känna till.

Jag tillåter inte bearbetning av transaktionsdata och har tidigare fått inbjudan till dubbla poäng men fick det inte senaste gången. Jag ringde kundtjänst då. De hade inget att säga om varför det kunde bli så, men de hade inga som helst problem att signa upp mig för kampanjen manuellt.

Last edited:
Du borde väl ha rätt enligt GDPR till att få veta om de uteslutit dig från kampanjer av något skäl?

Jag misstänker att man kan behöva vara väldigt specifik i sin fråga för att få ut den typen av information. Jag misstänker också att de i ditt scenario skulle argumentera att det inte är personuppgifter de bearbetar när väljer bort kandidater från kampanjer.

SEB Kort svarar såhär. Samtliga kortinnehavare är välkommen att delta. Av tekniska skäl får vissa inte utskicken. De vill då hänvisa er till att logga in både på SAS och SEB Kort och bocka i att ni vill ta emot nyhetsbrev etc. Nyhetsbreven skickas ut av SEB Kort VIA SAS.

Ni som inte fått något mejl kan ringa in och de lägger till er manuellt.

Punkten ".. sammanställer data ... om användning..." inkluderar ju att de får processa dina transaktioner i marknadsföringssyfte. Med den ikryssad skulle SEB t.ex. kunna ha logik som kollar din omsättning på senaste dubbla-poäng-kampanjen och använder det för att besluta om du ska bjudas in till nästa.

SEB skulle också kunna bestämma sig för att de är så pass intresserade av att kunna bygga segment utifrån kunders köpbeteende att de väljer att exkludera alla kunderna som inte tillåter det.

Om och vad de gör med transaktionsdata är det ingen extern som vet och knappast något de helller berättar. Och definitivt inget kundtjänst skulle kunna känna till.

Jag tillåter inte bearbetning av transaktionsdata och har tidigare fått inbjudan till dubbla poäng men fick det inte senaste gången. Jag ringde kundtjänst då. De hade inget att säga om varför det kunde bli så, men de hade inga som helst problem att signa upp mig för kampanjen manuellt.
Fick du inbjudan till kampanjen nästa vecka?

Jag har en kommande order på byggmaterial från ett byggvaruhus på 123 000kr som ska levereras och betalas i december (men kan kolla om jag kan betala om två veckor istället).

Min gräns för MC är 80k och Amex Elite 124k.
1. Erfarenhet att tillfälligt höja kreditgräns för ett enstaka köp på MC?
2. Om byggvaruhuset går med på det, åka in och delbetala 80k på torsdag, sätta in pengar och betala resterande 43k på fredagen. (om det nu ens går att lösa tekniskt hos dem)
3. Andra kreativa förslag?

Jag har en kommande order på byggmaterial från ett byggvaruhus på 123 000kr som ska levereras och betalas i december (men kan kolla om jag kan betala om två veckor istället).

2. Om byggvaruhuset går med på det, åka in och delbetala 80k på torsdag, sätta in pengar och betala resterande 43k på fredagen. (om det nu ens går att lösa tekniskt hos dem)

Så länge det faller inom ramen för vad som är normalt för dem (vilket bland annat beror på din årsinkomst) så brukar det gå jättefort att få höjd kreditgräns. Så prova en höjning i början på veckan som kommer tex. Sänkningen gör du sedan efter att du betalt in i veckan efter - sänkningen går alltid fort. Du höjer alltså inte tillfälligt för ett köp utan tillfälligt under ett par veckor - då gör du det helt enligt deras standard processer och behöver inte blanda in undantag.

OT Men såg att Byggmax inte var kvar i shoppen så du kanske kan handla här? https://onlineshopping.flysas.com/se/beijer-byggmaterial/8052/

Måste man höja? Står inför liknande och tänkte helt enkelt betala in för mycket på nästa faktura och ha det till godo några dagar senare men det kanske inte går?

Toppen