Förlåt om jag är tjatig, men menar ni verkligen att det är SEB som bjuder på (upp till) 10k EB poäng?
Jag tänker att det är SAS som justerat rabatterna för att få mer cash in, och att SEB haft ungefär 0% inflytande över det beslutet. Och att SAS, som många andra bolag, har någon sorts behållar-policy, där man bemyndigar kundtjänst att ge ut en viss rabatt för att få behålla en viss typ av kund.
Den upplevda röriga hanteringen tänker jag därför ligger i stort sett helt på SAS. Har de kommunicerat en tydlig policy för hur kundtjänsten ska jobba för att behålla kunder i dessa tider, eller är det så enkelt som att de vid tidernas begynnelse fått en katalog av åtgärder, typ 1k, 5k och 10k EB poäng, att användas efter eget huvud för att behålla missnöjda kunder?
Jag tror det senare. Det har ringt någon liten larmklocka hos någon teamleader hos SEB att churnen på SAS EB mastercard premium gått upp, så han har "coachat" lite på ett morgonmöte 'att nu gäller det att använda de verktyg vi har för att behålla kunder'. Sedan har det kanske ringt någon annan liten larmklocka hos någon controller på SAS att det plötsligt krediterats lite väl mycket poäng hos SEB och de får order att hålla igen lite.