Senaste nytt

SAS Mastercard poängfest 25-27 oktober 2024

Efter att jag sa upp mitt amex i somras har jag tänk gå tillbaka sas mc nu under hösten. Tänkte att det var lämpligt i samband med den dubbla poänghelgen som brukar infalla på black friday men såt nu dett.

Har vart i kontakt med sas mc kundtjänst på morgonen som hänvisar till att man skulle haft kortet förra veckan för att ha fått mejlet för att kunna delta. När jag läser denna inbjudan står det ju enbart att man måste vara reggad senast på fredag.

Någon som har någon lösning/vart med om samma sak?
Kundtjänst missuppfattade, mejlet från förra veckan gäller inte för black friday-helgen.

Jag har valet att betala för vår kommande semester på Radisson Lanzarote på plats med Amex Elite, på plats Amex Platinum Plus, eller i förtid nästa helg med SAS MC kampanjen. Ngt mattesnille som kan rådgiva?

Jag har valet att betala för vår kommande semester på Radisson Lanzarote på plats med Amex Elite, på plats Amex Platinum Plus, eller i förtid nästa helg med SAS MC kampanjen. Ngt mattesnille som kan rådgiva?
Finns inget helt generellt svar på den frågan, beror på vad som individuellt har mest värde för den enskilde.

Vad har du mest behov av?
- Aningen mer EB extrapoäng
- Mer EB statuspoäng
- spend mot 241-voucher
- Möjlig användning av reseförsäkring vid problem?

Finns inget helt generellt svar på den frågan, beror på vad som individuellt har mest värde för den enskilde.

Vad har du mest behov av?
- Aningen mer EB extrapoäng
- Mer EB statuspoäng
- spend mot 241-voucher
- Möjlig användning av reseförsäkring vid problem?
Extra bra Reseförsäkring gärna (dvs Amex Plat på plats)

Statuspoäng gärna (på väg mot Gold for life) och dessutom maximalt extrapoäng
2-4-1 troligen kört i år (dvs minus för Amex SAS Elite men plus för SAS MC Premium)

Många Extrapoäng. Det är väl här min fråga egentligen finns:

Vinner jag (extrapoängsmässogt) på Amex Platinum Plus (och sen omvandla till SAS Eurobonuspoäng när jag väl önskar, utan tidspress) eller SAS MC Premium med kampanj? BÅDA i utländsk valuta.

Flyget redan betalt med SAS MC Premium.

Vinner jag (extrapoängsmässogt) på Amex Platinum Plus (och sen omvandla till SAS Eurobonuspoäng när jag väl önskar, utan tidspress) eller SAS MC Premium med kampanj? BÅDA i utländsk valuta.

Flyget redan betalt med SAS MC Premium.
Med points plus får du ca 27 bonuspoäng per 100 kr vid spend i utländsk valuta om du väljer att växla till EB. Alltså är SAS MC Premium under dubbla poäng-helgen ditt bästa val om du endast ser till bonuspoäng då det ger 40 bonuspoäng samt 10 nivåpoäng per 100 kr spend i utländsk valuta.

Av intresse, är det verkligen lönt att köra Platinum Points Plus om syftet är att växla till EB och om du redan har Elite och MC Premium? Fast gissar iofs att du kanske "räknar hem" avgiften för Platinum på andra sätt och/eller växlar till andra program också?

Last edited:
Med points plus får du ca 27 bonuspoäng per 100 kr vid spend i utländsk valuta om du väljer att växla till EB. Alltså är SAS MC Premium under dubbla poäng-helgen ditt bästa val om du endast ser till bonuspoäng då det ger 40 bonuspoäng samt 10 nivåpoäng per 100 kr spend i utländsk valuta.

Av intresse, är det verkligen lönt att köra Platinum Points Plus om syftet är att växla till EB och om du redan har Elite och MC Premium? Fast gissar iofs att du kanske "räknar hem" avgiften för Platinum på andra sätt och/eller växlar till andra program också?
Du har rätt. Platinum räknar jag in på 4 saker egentligen:
1. Pontus ARN (och ibland Espresso House 2. Gratismiddag 6x / år
3. Priority Pass de ggr SA Gold inte kan användas plus på GOT för att ta en jäger och lite bättre käk och miljö än SAS GOT Lounge.
4. Bilförsäkring utomlands.
5. När jag ändå betalar för Platinum kan jag likaväl slänga på en mindre peng för Plus.

Last edited:
Du kommer som nämnt ovan - vid användande av MC Premium tjäna in både mer EB Extrapoäng, jämfört med Amex-alternativen. Samt ytterligare EB status-poäng, vilket de andra alternativen inte ger överhuvudtaget.

Detta verkar ju vara något du prioriterar, så kanske har du svaret där.

Upp till dig att avgöra om summan av kostnadsposten/mängden potentiella poäng rättfärdigar eventuellt bortfall av den utökade reseförsäkringen Amex bidrar med.

Jag får aldrig dessa mail för att anmäla mig, är det bara ringa in till SEB eller hur ska man gå tillväga för att få utskicken?

Toppen