Senaste nytt

Sas-maskiner på väg att hämta hem tidigare Kabulbor?

pswe

Medlem
Noterade att två SAS maskiner är på väg från Köpenhamn mot Islamabad. Antar att något Skandinaviskt land har valt att lösa hemflygningen av folk från Kabul den vägen.
Svenska UD pratade om att deras folk var i Doha så detta är nog en annan beställare.
5854812F-1E09-477A-A62B-4BB17CABE107.png

Spännande val att flyga två 320 istället för widebody. Flygtid på 9 timmar dit, då blir det en mellanlandning på väg hem. Enligt FR så är de fortfarande kvar i Islamabad.

Jag tror att det är så enkelt som att det är detta som fanns tillgängligt med kort varsel och som på några få timmar kunde göras i ordning för omedelbar avfärd.
Det tror jag också, i kombination med att det påverkar det totala flyg programmet mycket mindre att lyfta ut 2st a320 än en 330/350. Det finns helt enkelt mer flexibilitet att ta av där. Särskilt som det säkert kan vara lite osäkert exakt när de kan flyga hem - de kan ju bli sittande en dag eller två mer än planerat i Pakistan och vänta på vissa passagerare eller liknande.

Enligt CHECK-IN.dk så är 'även DAT ner med sin MD83 OY-RUE som DX4401 detta ligger bakom betalvägg så jag kan inte länka.
Hon har tydligen varit på liknande uppdrag förut och då är det deras VD som har spakat maskinen.
Källa: CHECK-IN.dk

Samma maskin flög Danska fotbollslandslaget under EM i sommars, men då var den lite annorlunda konfugering bland annat med Business stolar, Hon gjorde en jordenrunt resa för FIFA och Coca Cola inför fotbolls VM 2014

@fcx du åkte väl denna maskin när DAT flög åt SAS hittar inte ditt inlägg om detta.
Ursäka att det blev lite OT på slutet.

Toppen