Senaste nytt

Sas måltider Intra-Europa Plus

Finland är inte Skandinavien så där är det samma som ex. Tyskland.

Precis, det var trevligt att få en mikkeller i go när jga flög sas förra veckan. Ja det var nästan lifesaving det, då loungen inte ingår långre ;)

Det har dock hänt en gång med dansk crew de ville inte servera mig de sade bara att domestic flights wont serve alcohol medans jag hävdade Helsingfors är inte domestic…betalade för min mikkeller och sedan claimade efteråt med feedback och fick poäng som plåster :)

Absolut, det är en form av indelning SAS har för sitt servicekoncept - som de inte alltid följer...

Stockholm - Visby är kortare än 50 min, men där får man (oftast) en muffins och läsk till kaffet i Plus. Vill man ha en öl är det sällan ett problem. Mellan Köpenhamn - Berlin, också kortare än 50 min (även om tidtabellstiden är 55 min), där blir det tvärtom sällan något mer än kaffe/te och när jag nån gång frågat efter en cola eller något annat än kaffe att dricka i Plus är beskedet att det inte är sådan service.

Sen är det utöver tidsgränsen för flygningen också destination som styr utbudet. Du kan t.ex. inte få (Plus) eller köpa (Go) starksprit eller mousserande vin på en utrikesflygning inom Skandinavien oavsett hur lång den är men det går bra på en flygning mellan säg Stockholm och Tallinn även om den är betydligt kortare än mellan Stockholm och Köpenhamn. Oklart hur det är mellan Stockholm och Helsingfors, det var länge sedan jag flög den sträckan.

Det är med andra ord inte lätt att få koll på servicen ombord på SAS...
ARN - VBY gäller short concept och cateras därefter dvs det finns ingen serveringsvagn utan det lastas utifrån concept. Det finns varken muffins eller öl att dela ut såvida man inte åker runt med gammal last som ofta hände förra sommaren pga byte av cateringbolag.

Mousserande vin och sprit lastas där Long concept gäller, varför det lastas på just ARN - TLL är för mig oklart då flygningen är kort (40 min med CRJ)..

ARN - VBY gäller short concept och cateras därefter dvs det finns ingen serveringsvagn utan det lastas utifrån concept. Det finns varken muffins eller öl att dela ut såvida man inte åker runt med gammal last som ofta hände förra sommaren pga byte av cateringbolag.

Mousserande vin och sprit lastas där Long concept gäller, varför det lastas på just ARN - TLL är för mig oklart då flygningen är kort (40 min med CRJ)..
Det var i fjol jag flög ARN-VBY senast och då fanns muffins och dricka, så visst kan det ha ändrats sedan sist - trist. Det är ju inte svårt att hinna med att dela ut muffins eller en polarrulle och dricka till de som reser i Plus, men SAS vill uppenbarligen inte.

När det gäller mousserande vin och sprit till Tallinn så är tidtabellsflygtiden en timme och då har SAS servering och eftersom det är utanför Skandinavien finns sprit och skumpa. Samma lär gälla mellan Stockholm och Helsingfors som jag förstått det i denna tråd.

Last edited:
Ingen skumpa på HEL då det är del av Norden, således endast öl/vin vilket även inkluderar KEF. TLL har det då det blir en Europa med Medium concept (light snack)!

Ingen skumpa på HEL då det är del av Norden, således endast öl/vin vilket även inkluderar KEF. TLL har det då det blir en Europa med Medium concept (light snack)!
Finland är absolut en del av Norden men SAS begränsade servicekoncept avser inom Skandinavien, så på linjer till Finland och Island borde det vara sprit och skumpa.

Toppen