Senaste nytt

SAS Lounger – regler vid layover med övernattning

Gällande huruvida de kan tänka sig att tumma på reglerna tror jag beror dels på hur enkelt det är i deras system och hur man frågar.

För några veckor sedan hade jag med två kollegor och erbjöd att betala för att få in båda men fick okej på två gäster.

Men om man anser sig ha rätt till saker blir man sällan tillfredsställd.

Skillnaden är att Turkish har massor av flighter som går runt midnatt. Reglerna där brukar vara att man kommer in i loungen dagen innan on ens flight avgår typ 00-06 eller liknande.

Många flygplatser i Asien har massa flyg runt midnatt och ME bolagen flyger väldigt mycket mellan 00-04.

För sas är det dock inte applicerbart.
Exakt, blir annorlunda för SAS eller nästan vilket bolag som helst i Västeuropa där det inte direkt finns avgångar på natten.

Men med exempelvis Turkish hade jag nog förväntat mig loungetillgång hela min 22-timmars layover om jag ankom låt säga 18:00 dag ett och nästa flyg gick 16:00 dag två. Eller tänker jag för fördelaktigt här kanske? :confused:

Moraliskt kan man också fundera på om det känns rätt att använda loungen mer än 1-2 timmar före sin avgång. Ibland kanske man behöver nånstans att sitta och jobba eller liknande, annars behöver man kmappast sitta där i onödan och ta upp plats.

Moraliskt kan man också fundera på om det känns rätt att använda loungen mer än 1-2 timmar före sin avgång. Ibland kanske man behöver nånstans att sitta och jobba eller liknande, annars behöver man kmappast sitta där i onödan och ta upp plats.
Jag tycker helt klart att han bör kolla. Enda skillnad mot om han haft tillträde är ju att tiden på dygnet passerar/inte passerar 00. Inga moraliska problem med det. Och personalen är ju kungar ändå och kan avgöra om just hans besök skulle bli en tipping point. Att han formellt nu har insett fördelar med Diamond kanske stimulerar till ökat resande inför nästa år så han slipper att böna och be nästa gång (eller också fortsätter han hoppfullt med sitt okynnesresande med natt mellan avgångarna och hoppas på det bästa även nästa gång). Det eviga dilemmat med om morot eller piska funkar bäst. ;)

Men med exempelvis Turkish hade jag nog förväntat mig loungetillgång hela min 22-timmars layover om jag ankom låt säga 18:00 dag ett och nästa flyg gick 16:00 dag två. Eller tänker jag för fördelaktigt här kanske? :confused:
Observera att lounger är inte hotell där man ska sova. Sen att folk sover dagtid ibland händer ju i väntan på nästa flight.

Jag hade absolut inte förväntat mig tillträde 22h innan min flight. Generellt måste du ha boardingpass för rätt dag för att komma in den dagen, och går inte komma dagen innan. Som jag skrev innan så är det dock skillnad för flyg som går direkt efter midnatt då man självklart kommer in kvällen innan. Men för flighter klockan 16 dagen efter är det generellt så att du inte har access till flygplatsen förrän samma dag.

Toppen