Senaste nytt

SAS Lounger – regler vid layover med övernattning

sweflyer

Medlem
Skall flyga till Arlanda-Köpenhamn-USA. Har frivilligt valt att åka till Köpenhamn kvällen före min långflygning och bokat in ett hotell då det bara fanns bonusplatser på 06-planet annars. Har en layover på mindre än 24 timmar så är en transfer och ingen stopover.

Nu kommer frågan om lounge; Normalt har man som jag förstår tillträde samma kalenderdag som en flygning, men vad gäller vid denna typ av transfer? Skulle jag kunna gå till SAS Lounger i Köpenhamn och äta lite kvällsmat innan jag åker till hotellet fast att nästa flyg är först nästa dag?

Är EBG (så har normalt inte lounge vid ankomst) och flyger SAS Business.
 
"För att få tillgång till våra lounger måste du ha en giltig biljettyp eller medlemsnivå och visa upp ett boardingkort för samma dag."

Undra var gränsen går i praktiken. För flyg som avgår 00:05 är det antagligen inte kalenderdygn man går efter.
 

sweflyer

Medlem
Undra var gränsen går i praktiken. För flyg som avgår 00:05 är det antagligen inte kalenderdygn man går efter.
Precis, det är gränsen och hur det i praktiken tillämpas jag är ute efter. Hade det varit på någon hubb där lounger är öppna dygnet runt hade jag utgått ifrån att man har loungetillgång en hel 23-timmars layover. Men frågan är hur det blir i detta fall.
 

eddo

Medlem
Utan att veta så antar jag att det inte är svårare än så här:

Avgång sen kväll/natt (ditt exempel avgång efter midnatt men innan loungen öppnar datumet för avgång): du kommer in dagen före. Loungen har ju öppet tom ca 30 min innan sista avgång.

Sedan stänger ju loungen ca 30 min innan sista avgång.

Vid avgång på morgonen så öppnar ju loungen innan första avgången. Dvs du kommer in från att loungen öppnar samma dag som avgång.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Undra var gränsen går i praktiken. För flyg som avgår 00:05 är det antagligen inte kalenderdygn man går efter.
Vilka SAS-flyg avgår strax efter midnatt från någon av deras hubbar (enligt ordinarie tidtabell)? Mig veterligen har de inga avgångar ca 23-06. Så det finns inget behov för SAS av att ha regler för att täcka loungetillgång för avgångar strax efter midnatt.

Men frågan är hur det blir i detta fall.
Jag ser inte vad som är det minsta oklart enligt reglerna, för de är solklara. @eddo har redan citerat dem för dig. Grinden kommer rimligen att visa rött. Du kan förstås försöka förhandla med loungedrakarna, men utgå inte från att de ger dig en EBD-förmån som EBG. För det du i praktiken efterfrågar är en ankomstlounge.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Precis, det är gränsen och hur det i praktiken tillämpas jag är ute efter. Hade det varit på någon hubb där lounger är öppna dygnet runt hade jag utgått ifrån att man har loungetillgång en hel 23-timmars layover. Men frågan är hur det blir i detta fall.
SAS har inga flighter från hubbar efter midnatt och innan tidig morgon så det är en ickefråga.
Du ska enligt reglerna inte ha access. Vad de väljer att göra i praktiken är en annan sak men utgår ifrån att det blir ett nej. De är inte direkt kända för att tumma på reglerna i loungen i Köpenhamn.

Åk in till Köpenhamn istället och ät något gott och drick något lämpligt.
 

sweflyer

Medlem
Med hubb som är öppen 24 timmar menar jag exempelvis Istanbul, när jag gjort motsvarande när jag flugit Turkish. Inte någon av SAS :)

Åk in till Köpenhamn istället och ät något gott och drick något lämpligt.
Är vad jag kommer göra i detta fall, men var sugen på att se om/hur det fungerade :D
 

Sir Lemon

Medlem
Med hubb som är öppen 24 timmar menar jag exempelvis Istanbul, när jag gjort motsvarande när jag flugit Turkish. Inte någon av SAS :)


Är vad jag kommer göra i detta fall, men var sugen på att se om/hur det fungerade :D
Om du bestämmer dig för att försöka, frågan är ju alltid fri, så rapportera gärna :)
 

palmen

Moderator
Med hubb som är öppen 24 timmar menar jag exempelvis Istanbul, när jag gjort motsvarande när jag flugit Turkish. Inte någon av SAS :)


Är vad jag kommer göra i detta fall, men var sugen på att se om/hur det fungerade :D
Skillnaden är att Turkish har massor av flighter som går runt midnatt. Reglerna där brukar vara att man kommer in i loungen dagen innan on ens flight avgår typ 00-06 eller liknande.

Många flygplatser i Asien har massa flyg runt midnatt och ME bolagen flyger väldigt mycket mellan 00-04.

För sas är det dock inte applicerbart.
 
Toppen