Senaste nytt

SAS Loungen™ 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jacob

Medlem
Sitter i den mycket trevliga SAS business loungen på Landvetter.

Tycker faktiskt det är lite märkligt att ett flygbolag som satsar så pass lite på Göteborg har en så förvånansvärt trevlig lounge på flygplatsen.

SAS Smart pass fungerade alldeles utmärkt och blev faktiskt tilltalad med namn vid receptionen i loungen. Nu är planet en timme försenat, samma kvinna kommer personligen in i loungen och meddelar mig om förseningen och att de jobbar med att fixa en ombokning för mig. Jag kan lugnt sitta kvar, hon kommer tillbaka så fort allt är fixat.

Starkt jobbat SAS!!
 

Roger J

Medlem
pljung:24462 skrev:
Ja, tyvärr dålig info om den loungen i allmänhet. Minns jag rätt så öppnar den igen 6/1, men kanske finns någon som vet mer?
Jag var där förra veckan och då menar även jag att det fanns ett anslag om julstängt 24/12-5/1, det satt i hissen.
 
Sitter i den mycket trevliga SAS business loungen på Landvetter.

Tycker faktiskt det är lite märkligt att ett flygbolag som satsar så pass lite på Göteborg har en så förvånansvärt trevlig lounge på flygplatsen.
Tsss!(Peppar, peppar, ta i trä!) ;) Landvetter börjar bli ett trevlig ställe med åren, det glädjer mig mycket. Senaste nyhet är barnhörna i utrikeshallen, taxfree parfymshoppet byggs om.
Var du i loungen i inrikeshallen? (Jag måste nu skämmas att erkänna att det var inte mindre än ett halvår sedan mitt senaste besök där, skulle till ARN i mellandagarna men förkylningen rörde om planerna.)
 

Jacob

Medlem
Tsss!(Peppar, peppar, ta i trä!) ;) Landvetter börjar bli ett trevlig ställe med åren, det glädjer mig mycket. Senaste nyhet är barnhörna i utrikeshallen, taxfree parfymshoppet byggs om.
Definitivt! Ganska stor skillnad mot när jag var på Landvetter första gångerna på 90-talet.

Var du i loungen i inrikeshallen? (Jag måste nu skämmas att erkänna att det var inte mindre än ett halvår sedan mitt senaste besök där, skulle till ARN i mellandagarna men förkylningen rörde om planerna.)
Loungen i utrikeshallen, SAS har ingen lounge för inrikespassagerare på Landvetter

Visserligen är det en business lounge och har förstås något mer begränsad mat och dryck än guldkortsloungerna, men jag gillar ändå Landvetter loungen. Ljus och trevlig inredning och härlig utsikt genom panoramafönstren.

Förstår dock inte varför man inte kan använda loungen vid inrikesresor, transithallarna för inrikes och utrikes ligger ju precis bredvid varandra, det är endast en stängd dörr emellan de två delarna som enkelt går att öppna.

IMG_8207.jpg
 

twiggs

Medlem
Förstår dock inte varför man inte kan använda loungen vid inrikesresor, transithallarna för inrikes och utrikes ligger ju precis bredvid varandra, det är endast en stängd dörr emellan de två delarna som enkelt går att öppna.

Detta har jag tjatat om i evigheter med såväl SAS som Landvetter Airport.

Allt som oftast skylls det på att det är svensk byråkrati som är i vägen; att man måste separera ankommande inrikes och utrikes passagerare. Att man som inrikespassagerare inte ska behöva gå genom tullen ser jag som självklart och naturligtvis ska inga passagerare som kommer från exempelvis Danmark, Nederländerna eller dylikt kunna smita ut genom den fria passagen utan att passera en tullgräns. Fast att detta skulle vara olösbart i all oändlighet tvivlar jag förstås på.
 

Malu

Medlem
Extremt stillsamt på ARN idag. T4 var i princip tom när vi passerade vid 11-tiden.
Sitter nu i SAS-loungen där det är högst ett tiotal nyårsfirande resenärer!
 
...Att man som inrikespassagerare inte ska behöva gå genom tullen ser jag som självklart och naturligtvis ska inga passagerare som kommer från exempelvis Danmark, Nederländerna eller dylikt kunna smita ut genom den fria passagen utan att passera en tullgräns. Fast att detta skulle vara olösbart i all oändlighet tvivlar jag förstås på.
Jag tror att snarare är det ankommande flyg utanför Schengen-zonen som är drivande kraft bakom behovet att separera alla och låta gå via tullen. Det ligger väl på en högre nivå än lokal byråkrati. Med 2 flyg från LHR dagligen, några mindre regulära från andra ställen och en del charter till/från Egypten, Turkiet osv. är GOT fortfarande en sista/första punkt inom Schengen.
 

twiggs

Medlem
Jag tror att snarare är det ankommande flyg utanför Schengen-zonen som är drivande kraft bakom behovet att separera alla och låta gå via tullen. Det ligger väl på en högre nivå än lokal byråkrati. Med 2 flyg från LHR dagligen, några mindre regulära från andra ställen och en del charter till/från Egypten, Turkiet osv. är GOT fortfarande en sista/första punkt inom Schengen.

Nu kan jag väääldigt lite (läs: det som jag fått information om + eventuellt det jag snappat upp i olika media) om detta, men som jag förstått det så har Schengen ingenting med tull att göra. Jag tror alltså det inte spelar någon som helst roll om passageraren kommer med Wideroes linje från OSL eller från med en charterkärra från HKT när det har med tull att göra.
 

Jacob

Medlem
Jag tror att snarare är det ankommande flyg utanför Schengen-zonen som är drivande kraft bakom behovet att separera alla och låta gå via tullen. Det ligger väl på en högre nivå än lokal byråkrati. Med 2 flyg från LHR dagligen, några mindre regulära från andra ställen och en del charter till/från Egypten, Turkiet osv. är GOT fortfarande en sista/första punkt inom Schengen.
Hela tanken med Schengen är ju att flygningar inom Schengen ska jämställas med inrikesflygningar med undantag för att medlemsländerna har rätt att behålla sin egen tullverksamhet samt vid behov kunna öka säkerheten (ibland dyker det upp passkontroller i samband med stora fotbollsevenemang osv).
Jag tycker Schengen samarbetet är helt suveränt, det har väl aldrig varit så enkelt att resa inom Europa. Att byta på Frankfurt från Stockholm för vidare resa inom Tyskland är inte konstigare än om jag anlänt från en tysk stad eller om jag rest vidare till ett annat Schengen land, allt jämställs.

Vad problemet på Landvetter är förstår jag inte. Skapar de en gemensam bagagehall, på samma sätt som många andra flygplatser i Europa, så är problemet löst. Numera finns ju egentligen ingen dedikerad inrikeshall, det är samma incheckningsdiskar oavsett om man åker inrikes eller utrikes. Att sedan använda nuvarande utrikes säkerhetskontrollen för att sedan gå sista biten på första våningen bort till inrikesgaterna skulle inte vara det minsta konstigt, och loungen skulle komma på köpet. Non-Schengen passagerarna anländer ju ändå längst bort i terminalen så de går väl att leda bort hur som helst.
 

Fredrik

Medlem
Vad problemet på Landvetter är förstår jag inte. Skapar de en gemensam bagagehall, på samma sätt som många andra flygplatser i Europa, så är problemet löst.

Jag tror inte det är så enkelt för svenska byråkrater. Att det fungerar i Frankfurt betyder ju inte att inte svenska byråkrater blir nervösa av att en resenär som kommer från Tyskland eller Norge ska slippa gå genom tullen om den inte har incheckat bagage. Glöm inte att det finns många svenskar som är oförmögna att se att man kan lösa något på ett bättre vis i utlandet. "In Sweden we have a system..."

För oss andra som dessutom sett svenska tullen stå och vänta vid gaten när misstänkta flyg kommer är problemet oförståeligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen