Senaste nytt

SAS Lounge, Paris CDG, Terminal 1

ARN-FRA

Medlem
Funkade med Plus sist jag var där. Då var det även möjligt att komma in med priority pass, om jag minns rätt.
Det är möjligt. I Frankrike är mycket en förhandlingsfråga :)
Det fungerade med boarding-kort till en annan gate och economy-biljett + Diamond-status i både januari och februari 2023 också. Men precis som i loungen på Bryssels flygplats har de något problem med den kombinationen och måste läsa av både biljetten och kortet och EBB-numret manuellt flera gånger.
Däremot kan passkontrollen tydligen säga nej, om det är många som köar av, låt oss säga, mer "legitima" skäl.
Som överallt annars i Frankrike är det fördel att vara artigt bestämd och förstås tala franska i denna och liknande situationer.
 

brodd

Medlem
Det är möjligt. I Frankrike är mycket en förhandlingsfråga :)
Det fungerade med boarding-kort till en annan gate och economy-biljett + Diamond-status i både januari och februari 2023 också. Men precis som i loungen på Bryssels flygplats har de något problem med den kombinationen och måste läsa av både biljetten och kortet och EBB-numret manuellt flera gånger.
Däremot kan passkontrollen tydligen säga nej, om det är många som köar av, låt oss säga, mer "legitima" skäl.
Som överallt annars i Frankrike är det fördel att vara artigt bestämd och förstås tala franska i denna och liknande situationer.
Jag är där i stort sett varje vecka och har aldrig blivit tillfrågad efter destination eller boarding pass i passkontrollen. Säkraste kortet är förstås att använda maskinerna
 

johpe

Ny medlem
Jag är där i stort sett varje vecka och har aldrig blivit tillfrågad efter destination eller boarding pass i passkontrollen. Säkraste kortet är förstås att använda maskinerna
Hur brukar det se ut med tidsåtgång för att ta sig från loungen till gaten sen? (förstår givetvis att det är beroende på tryck men om du varit där ofta kanske du har ett bra snitt / magkänsla att dela med dig av? har det varit ngra specifika tider som är "rush hour"?)
 

brodd

Medlem
Hur brukar det se ut med tidsåtgång för att ta sig från loungen till gaten sen? (förstår givetvis att det är beroende på tryck men om du varit där ofta kanske du har ett bra snitt / magkänsla att dela med dig av? har det varit ngra specifika tider som är "rush hour"?)
Åker nästan alltid SK580 på fredagen och har inte mycket erfarenhet utanför just fredag em, men generellt så brukar man märka när det är en långlinje på ingång för loungen fylls på allt mer. Då brukar det vara dags att knata ut. Kolla annars med värdinnan eller på CDG hemsida hur det ser ut med arrivals på terminal 1 och planera din vistelse efter det.
Är det ingen kö i passkontrollen så tar det max 5-10 minuter att ta sig från loungen till security ute på piren där SAS brukar avgå från.
 

mha321

Medlem
Åker nästan alltid SK580 på fredagen och har inte mycket erfarenhet utanför just fredag em, men generellt så brukar man märka när det är en långlinje på ingång för loungen fylls på allt mer. Då brukar det vara dags att knata ut. Kolla annars med värdinnan eller på CDG hemsida hur det ser ut med arrivals på terminal 1 och planera din vistelse efter det.
Är det ingen kö i passkontrollen så tar det max 5-10 minuter att ta sig från loungen till security ute på piren där SAS brukar avgå från.
Det stämmer att det är faktisk pass kontroll och inte id kontroll, eller hur? Man kommer med andra ord inte igenom med nationellt id kort eftersom man Schengen?
 

brodd

Medlem
Det stämmer att det är faktisk pass kontroll och inte id kontroll, eller hur? Man kommer med andra ord inte igenom med nationellt id kort eftersom man Schengen?
Det stämmer, du behöver pass. Tekniskt sett så lämnar du väl Schengen för att gå och hänga i loungen och behöver således pass båda vägarna.
 

SK989

Medlem
Det stämmer, du behöver pass. Tekniskt sett så lämnar du väl Schengen för att gå och hänga i loungen och behöver således pass båda vägarna.
Det är ju dock tillåtet att lämna Schengen med nationellt ID-kort, så länge man inte lämnar EU (det går t.ex. bra att resa med nationellt ID till exempelvis Cypern eller Irland som ligger utanför Schengen men inom EU) så jag kan tycka att gränskontrollen borde släppa igenom de som har nationellt ID i och med att man inte ska lämna EU utan bara gå till loungen.
 
Flyger med SK580 ikväll som är ca 2h försenad (premiärdagen för Smartlynx A320). Passerade genom passkontrollen och rakt upp till Star Alliance loungen utan problem.

Ser även flera andra passagerare som man stod med i check in kön som också tagit sig till samma lounge utan problem.
 
Ser fram emot rapport!
Mmm har total rant just nu på CDG...... Alla tavlor visar "On time", SAS själva skickar inte ut något. Vid 19:10 lämnar jag Star Alliance loungen då jag blir nojjig.
När jag kommer till gate 19:25 står det "On time".

Jag vet ju redan att planet knappt ens flugit halvvägs från Stockholm, men oavsett.
När jag frågar gate: How long is the delay?
Gate: Max 1 hour.

Klockan 19:47 får jag notis i appen och även mail att estimerad avgångstid nu är 21:00. Denna info får vi från SAS 17 min efter avgångstid, CDG flygplats har hela tiden tryckt ut "On time" på alla sina skyltar.

Är inte många som är glada i gate kan jag säga. Börjar likna C terminalen på gamla Berlin Tegel, folk sitter utspridda på golvet då det inte finns sittplatser till folk.
 
Toppen