Senaste nytt

SAS leasar ytterligare en Airbus A340

Minns inte riktigt när, men det var i alla fall när A340:n introducerades och jag fick den på CPH-ARN. Blev lite lätt förvirrad då jag klev ombord... :)

Har fått ett svar från SAS angående konfigurationen i Plus på den leasade kärran:
"Stolen i PLUS är den samma som är i GO men i PLUS har vi en pitch på 36" medans i GO är pitchen 32" (några rader har även 33"). Stolen kommer från tillverkaren Weber."
2-4-2 och 2" mindre pitch alltså. Detta får mig inte precis att hoppa högt... :(

Last edited:
Har fått ett svar från SAS angående konfigurationen i Plus:
"Stolen i PLUS är den samma som är i GO men i PLUS har vi en pitch på 36" medans i GO är pitchen 32" (några rader har även 33"). Stolen kommer från tillverkaren Weber."
2-4-2 och 2" mindre pitch alltså. Detta får mig inte precis att hoppa högt... :(
Det kan inte vara de flygplanen som SAS har nu (Airbus A330/A340).
SAS Plus (f.d. Econom Extra) är 2-3-2 på dessa plan och 38 tums seat pitch.

SAS skrev:
Economy Extra (long-haul)
A class of its own –
SAS’ premium economy

SAS has created a separate cabin that offers a more spacious and peaceful environment, enabling our Economy Extra passengers to arrive at their destination in good shape, both mentally and physically. Our Economy Extra seats are featured in a 2-3-2 configuration to ensure passengers maximum comfort.

Seats
In SAS’ Economy Extra class, passengers enjoy wider (47cm/18”), more comfortable seats with almost a metre (38”) of legroom in a separate cabin. Besides manually adjustable neck rests, the specifically designed and ergonomic Economy Extra seats also feature foot rests for a greater level of comfort.

Det kan inte vara de flygplanen som SAS har nu (Airbus A330/A340).
SAS Plus (f.d. Econom Extra) är 2-3-2 på dessa plan och 38 tums seat pitch.

Det handlar väl om den flighten som beskrivs tidigare, där PLUS börjar på rad 11.

Jag flyger 943 den 30/3 och 944 den 3/4. På båda dessa börjar Plus på rad 11 så där sitter jag nu...
Största funderingen för min del är hur det egentligen är med benutrymmet på den här kärran och hur bra första raden i Plus egentligen blir. Någon som har en idé?

Har fått ett svar från SAS angående konfigurationen i Plus på den leasade kärran:

Detta måste rendera i någon form av kompensation från SAS. Kan ju knappast jämställas med vad de marknadsför :(

Säg inte det, kanske ytterligare en "förbättring" efter att ha gjort en kundundersökning. Tänker på "förtydligandet" mellan koncepten som egentligen innebar att man plockade bort det mesta i GO... ok glömde att de numera skall servera i riktigt glas i plus. Någonting säger mig att detta inte låg högst upp i undersökningen.

Åter till ämnet så är SAS i desperat behov av en ny inredning i LH planen. Åker två ggr i månaden och blir lika deprimerad varje gång. Får hoppas LAN kärran inte är vad vi har att förvänta oss i PLUS. Business ser ju lovande ut men i övrigt har det vart väldigt tyst om den nya inredningen.

Toppen