Senaste nytt

SAS lanserar vintern 2024/2025!

Tobbe.O

Medlem
SAS pressmeddelande idag med nyheter och ökade frekvenser till vintern :)

(Kommer säkert fler nyheter framöver)

Bangkok ökar till dagliga avgångar från januari och det ska bli förbättrad tidtabell till JFK. Även dagliga avgångar till Los Angeles och Boston.

Rovaniemi blir ny destination. Kiruna - CPH prövas. London Heathrow - Tromsö och även London - Scandinavian mountains Airport :)

Även ökade frekvenser på Luleå, Östersund mm :)

Screenshot_20240516_213004_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20240516_213049_Samsung Internet.jpg

:)

Den kraftiga utökningen på Bangkok i vinter tycks innebära att SAS (tillfälligt?) lägger ner trafiken till Tokyo.

Jag hittar inga direktflighter till Haneda när jag söker på slumpvisa dagar i vinter, utan alla resmöjligheter till Tokyo tycks vara med
Shanghai-flighten och sen byte till, märkligt nog, ANA.

Airbus 350-användningen västerut verkar koncentreras till Atlanta och Chicago. Båda destinationerna flygs 5 dagar i veckan.

Den kraftiga utökningen på Bangkok i vinter tycks innebära att SAS (tillfälligt?) lägger ner trafiken till Tokyo.

Jag hittar inga direktflighter till Haneda när jag söker på slumpvisa dagar i vinter, utan alla resmöjligheter till Tokyo tycks vara med
Shanghai-flighten och sen byte till, märkligt nog, ANA.

Airbus 350-användningen västerut verkar koncentreras till Atlanta och Chicago. Båda destinationerna flygs 5 dagar i veckan.
Är alla långlinjemaskiner uppbokade i det programmet, eller är det maskiner över (kanske i väntan på att tidtabellen till Tokyo ska fastställas)?

Tokyo verkar gå från 4 i veckan till 3 vad jag kan se
Detta är mycket märkligt.
När jag kollade tursättningen för en timme sen, låg all Tokyotrafik inlagd med byte i Shanghai.
Nu när jag kollar igen är plötsligt Tokyo inlagt som direktlinje.
Därav drar jag två slutsatser: Man arbetar sent på SAS trafikplanering (eller vad nu avdelningen kallas) och att det kommer att bli svårt att genomföra trafiken med bara fyra Airbus 350 i flottan.
I den bästa av världar är kanske två maskiner till på ingång i flottan, eller så kommer det att bli justeringar också på Atlanta- och Chicagolinjerna.

Är CPH-Kiruna ren turisttrafik eller är det en testballong för att börja kapa bort Stockholm som regional hubb också och ge mer attraktiva anslutningar?

Igår fick jag ett SMS klockan 22:10 med en ombokad resa i samband med tidtabellbytet, så de verkar ha jobbat över i Frösunda för att få allt på plats...

Toppen