Senaste nytt

SAS lanserar vintern 2024/2025!

Är CPH-Kiruna ren turisttrafik eller är det en testballong för att börja kapa bort Stockholm som regional hubb också och ge mer attraktiva anslutningar?
Det var väl bara torsdag och söndag den skulle gå?
I så fall kan man nog utgå ifrån att de som ogillar ARN och dömer ut SAS i Sverige inte får vatten på sin kran.
 
Det var väl bara torsdag och söndag den skulle gå?
I så fall kan man nog utgå ifrån att de som ogillar ARN och dömer ut SAS i Sverige inte får vatten på sin kran.

Jag har inte blått blod, du behöver inte tilltala mig med tredje person. Túteame som de säger på spanska.

Härligt passivt aggressivt ändå av dig!

Jag tycker ändå det är spännande att man vågar provar detta. Men du tänker att detta då är ren turisttrafik och inte tänkt att skapa anslutningar vidare?
 
Jag har inte blått blod, du behöver inte tilltala mig med tredje person. Túteame som de säger på spanska.

Härligt passivt aggressivt ändå av dig!

Jag tycker ändå det är spännande att man vågar provar detta. Men du tänker att detta då är ren turisttrafik och inte tänkt att skapa anslutningar vidare?
Min gissning är att det är för turism till norra delarna av sverige med tanke på torsdag-söndag som trafik.
Om du tar åt dig av att det finns flera som anser att slutet är nära för SAS i Sverige så får det stå för dig. Jag skrev rent generellt, då jag vet att det finns många som tycker att det är så.
 
Min gissning är att det är för turism till norra delarna av sverige med tanke på torsdag-söndag som trafik.
Om du tar åt dig av att det finns flera som anser att slutet är nära för SAS i Sverige så får det stå för dig. Jag skrev rent generellt, då jag vet att det finns många som tycker att det är så.
Du har rätt. Det är ren turism det handlar om. Dom täcker en större region på detta sätt. Jag hade önskat att linjen gick från Luleå istället… Min stora förhoppning är att vi direktflyg till CPH så jag slipper ARN.
 
Återigen är Helsingfors långt ner på prioriteringslistan. Hela december och januari finns det dessa konstiga egenheter.

SAS neddragningar
- Endast ett kvällsflyg per vecka (inte per dag) från hubb till Helsingfors efter klockan 1900. Det betyder i praktiken att det är omöjligt att åka från Europa till Helsingfors senare än lunch.
- Endast ett morgonflyg per vecka (inte per dag) från Helsingfors till hubb före 1000. Det går alltså inte heller att komma ut till Europa för affärsresenärer.
- Lördagar i januari finns det noll flyg med SAS till/från Finland.
- Nästan samtliga dagar går det inte att nå flygen till EWR, IAD, SFO utan att sova över
- Många dagar går det inte att flyga någonstans alls i USA samma dag, för det tidigaste man kan vara i CPH är 1435

Konkurrensen Finnair/Norwegian
- 4 dagliga morgonflyg till Köpenhamn/Stockholm
- 2 sena kvällsflyg från Köpenhamn/Stockholm
- 11 flyg till Köpenhamn/Stockholm på lördagar

Summering
Jag antar att SAS tycker de kan tjäna mer pengar på att ha flygplanen på andra rutter dessa månader, jag sitter såklart inte på samma information som dem. Som boende i Helsingfors gör detta det verkligen svårt att använda SAS både för affärsresor samt privatresor, så verkligen tråkigt för personlig del.
 
Last edited:
Återigen är Helsingfors långt ner på prioriteringslistan. Hela december och januari finns det dessa konstiga egenheter.

SAS neddragningar
- Endast ett kvällsflyg per vecka (inte per dag) från hubb till Helsingfors efter klockan 1900. Det betyder i praktiken att det är omöjligt att åka från Europa till Helsingfors senare än lunch.
- Endast ett morgonflyg per vecka (inte per dag) från Helsingfors till hubb före 1000. Det går alltså inte heller att komma ut till Europa för affärsresenärer.
- Lördagar i januari finns det noll flyg med SAS till/från Finland.
- Nästan samtliga dagar går det inte att nå flygen till EWR, IAD, SFO utan att sova över
- Många dagar går det inte att flyga någonstans alls i USA samma dag, för det tidigaste man kan vara i CPH är 1435

Konkurrensen Finnair/Norwegian
- 4 dagliga morgonflyg till Köpenhamn/Stockholm
- 2 sena kvällsflyg från Köpenhamn/Stockholm
- 11 flyg till Köpenhamn/Stockholm på lördagar

Summering
Jag antar att SAS tycker de kan tjäna mer pengar på att ha flygplanen på andra rutter dessa månader, jag sitter såklart inte på samma information som dem. Som boende i Helsingfors gör detta det verkligen svårt att använda SAS både för affärsresor samt privatresor, så verkligen tråkigt för personlig del.
Var länge sedan jag flög till Finland mycket och har dålig koll nu, var under Blue1-tiden, väldig skillnad och märkligt att de fullständigt tycks lämnat w.o till Finnair. Åtminstone USA trafik (och får ju då även möjlighet till annan transfer) kan man ju tycka att de borde försöka driva.
 
Toppen