Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Kollade lite på möjlighererna att flyga vidare från Florida till mitt kära Latinamerika med andra *A-bolag, som SAS skriver. Svårt. Oftast byte i Houston. Varför satsar man inte på en stor linje till Houston när man redan har byggt upp en liten bas där?
Samma här, det verkar ju som enda sättet att komma nere till EZE är att ta oljelinjen, annars blir det väl "två byten" i tredje zon, Big No No,
drömde lite om CPH-MIA (STOP) MIA-IAH-EZE (DEST) men nu får man ju inte göra stop på EB Awards.
Nåja, man får väl ta Avianca/Taca ner till EZE istället.

Jag kan inte tro att det här är allt, det borde komma mer nytt/ändringar. Kollar man på tidtabellerna från Arlanda får jag helt enkelt inte ihop det:

ARN-LAX, avgång ARN 09.50, landar på ARN nästa dag 10.15
ARN-HKG, avgång ARN 13.50, landar på ARN nästa dag 13.10
ARN-ORD, avgång ARN 15.10, landar på ARN nästa dag 11.10

Det går inte att slinga de här tre rutterna på tre flygplan och jag kan inte tänka mig att de ställer ett plan på Arlanda i 23,5 timmar. Teoretiskt skulle de kanske kunna flytta fram EWR ca 2 timmar och slinga ARN-EWR-ARN-LAX-ARN med 2 A330E men det frigör i så fall en äldre A330 till en annan rutt. Om ett plan går till OSL-MIA-CPH-MIA-OSL så har de fortfarande ett plan över om de behåller alla 8 A340. Plus att det finns två luckor i HKG-schemat.

ARN-LAX-ARN-EWR-ARN med två maskiner gissar jag på. Det stämmer också med att den ska gå daglig på sommarhalvåret och 5-6 ggr i veckan på vintern.

Samma här, det verkar ju som enda sättet att komma nere till EZE är att ta oljelinjen, annars blir det väl "två byten" i tredje zon, Big No No,
drömde lite om CPH-MIA (STOP) MIA-IAH-EZE (DEST) men nu får man ju inte göra stop på EB Awards.
Nåja, man får väl ta Avianca/Taca ner till EZE istället.
Bästa vägen till Älskade EZE går fortfarande via Madrid :D

Edit: Vem vill flyga till Argentina via Stavanger?

Ett par reflektioner:

Principen att SAS långlinjer 'ska' utgå från Kastrup verkar vara helt satt ur spel (jfr. Gustafssons kommentarer i intervjun). Hur har man drivit igenom det, jag trodde danskarna var väldigt envisa på den punkten?

SAS försöker utmana Norwegian både till södra Florida och södra Kalifornien. Los Angeles må vara hänt, men hur tänker de sig slå norsken på en utpräglad fritidsdestination som Miami? Räknar de kallt med en ny Dreamlinerkris eller vad? :)

ARN-LAX-ARN-EWR-ARN med två maskiner gissar jag på. Det stämmer också med att den ska gå daglig på sommarhalvåret och 5-6 ggr i veckan på vintern.

Jo, det är definitivt en möjlighet att de slingar 2 maskiner den vägen genom att senarelägga EWR ca 2 timmar. Men frågan är då vad de gör av den sista av de 4 nya maskinerna (krävs i så fall 3 nya maskiner för HKG, MIA och LAX). Fasa ut en A340 eller ytterligare ny rutt?

Om SAS har planer på att erbjuda smidiga anslutningar till sydamerika/karibien (både passagerare och cargo) så kan Miami fungera. Annors vet jag inte... Räcker skandinaviska underlaget enbart till Miami (har svårt att se att t.ex. en fransman skulle flyga via skandinavien till Miami. Los Angeles vet jag inget om, det enda jag undrar är hur både San Francisco och Los Angeles kan ha tillräckligt med passagerare och cargo.

Om ni tillåter lite spekulation så är det intressant att Finnair siktar mest österut, SAS mest västerut. Någon skulle kanske påstå att ett samarbete kunde löna sig? Men då skulle det ju vara fyra hubbar...

Jag önskar SAS lycka till, men dessa destinationer är inte något jag kommer att utnyttja så som planerna nu ser ut.

Toppen