Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Knappt 300 passagerare vardera vägen känns fortfarande som en väldigt hög siffra

Hur får man för övrigt fram de där siffrorna? Det är uppenbarligen inte direktflyg vi pratar om. Är det när biljetten är utställd till LAX oavsett resväg? Men om jag reser vidare till HNL via LAX är jag då en Los Angeles-passagerare?

Sådana här siffror är enormt roliga att leka med men bara om man får veta hur de tas fram...
 
Knappt 300 passagerare vardera vägen känns fortfarande som en väldigt hög siffra

Hur får man för övrigt fram de där siffrorna? Det är uppenbarligen inte direktflyg vi pratar om. Är det när biljetten är utställd till LAX oavsett resväg? Men om jag reser vidare till HNL via LAX är jag då en Los Angeles-passagerare?

Sådana här siffror är enormt roliga att leka med men bara om man får veta hur de tas fram...

Jag tror att det är flyget till och från Arlanda som räknas. Alltså inte slutdestination.
Om slutdestinationen räknades skulle inte Doha ligga så högt upp.
 
HKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
Fortfarande konstigt val att flytta.
Med avgångstiderna i åtanke, tycker jag att det får ses som bra.
 
HKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
Fortfarande konstigt val att flytta.
Om jag inte minns fel så var flygtiderna till/från Arlanda inte sömnvänliga, men det är de nu så de drar nog in betydligt mer slantar på businessclassäten nu, tror jag. Dessutom ville de nog knocka Cathay bort från Köpenhamn, jag tror det finns mer Star Alliance i Hong Kong än det finns One World i Köpenhamn så SAS insåg nog att de hade en fördel.
 
Last edited:
HKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
Fortfarande konstigt val att flytta.
Med avgångstiderna i åtanke, tycker jag att det får ses som bra.

Inte alls konstigt.

Ponera att i Stockholm betalar de 215 paxen 1000 kronor för biljetten.

I Köpenhamn betalar de 215 paxen 1500.

Det ger mycket mer klirr i kassan.

Inte så konstigt alls faktiskt. Köpkraften för pax som reser från Köpenhamn är större.
 
Pratade lite med en steward när vi flög till HKG från Arlanda och han förutspådde att linjen skulle flyttas till cph inom kort (långt innan det blev offentligt) med skälen att ARN har ett väsentligt sämre matarnät (jmf med befolkningstäckning) och att man är sämre rustade för störningar. Jag tolkar det som sämre tillgång på piloter, andra maskiner och gater för tunga flyg. Som skåning är jag såklart mycket nöjd ser bara problem med att sprida ut långlinjer om destinationen inte täcks från CPH.
 
Inte alls konstigt.

Ponera att i Stockholm betalar de 215 paxen 1000 kronor för biljetten.

I Köpenhamn betalar de 215 paxen 1500.

Det ger mycket mer klirr i kassan.

Inte så konstigt alls faktiskt. Köpkraften för pax som reser från Köpenhamn är större.

Och det var en av de två anledningarna som SAS själva kom med vid flytten, om jag minns rätt. Ny slot som gjorde att det passade in bättre i schemat på Köpenhamn, och bättre yield från Köpenhamn.
 
Och det var en av de två anledningarna som SAS själva kom med vid flytten, om jag minns rätt. Ny slot som gjorde att det passade in bättre i schemat på Köpenhamn, och bättre yield från Köpenhamn.

SAS uttryckte väl aldrig i samband med flytten att yielden var bättre från CPH? Däremot angav man att lönsamheten var dålig på ARN-HKG, men det är ju inte samma sak...
 
Toppen