Sen är både avgående och ankommande inräknat i totala summan om 216.000Det är 591pax/dag helt otroliga siffror.
För att få i varje riktning får man dela summan i hälften.
Sen är både avgående och ankommande inräknat i totala summan om 216.000Det är 591pax/dag helt otroliga siffror.
Knappt 300 passagerare vardera vägen känns fortfarande som en väldigt hög siffra
Hur får man för övrigt fram de där siffrorna? Det är uppenbarligen inte direktflyg vi pratar om. Är det när biljetten är utställd till LAX oavsett resväg? Men om jag reser vidare till HNL via LAX är jag då en Los Angeles-passagerare?
Sådana här siffror är enormt roliga att leka med men bara om man får veta hur de tas fram...
Den flytten var nog mera politik än ekonomiHKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
Fortfarande konstigt val att flytta.
Med avgångstiderna i åtanke, tycker jag att det får ses som bra.
Om jag inte minns fel så var flygtiderna till/från Arlanda inte sömnvänliga, men det är de nu så de drar nog in betydligt mer slantar på businessclassäten nu, tror jag. Dessutom ville de nog knocka Cathay bort från Köpenhamn, jag tror det finns mer Star Alliance i Hong Kong än det finns One World i Köpenhamn så SAS insåg nog att de hade en fördel.HKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
HKG låg förra året på 215 pax per flight ungefär.
Med avgångstiderna i åtanke, tycker jag att det får ses som bra.
Inte alls konstigt.
Ponera att i Stockholm betalar de 215 paxen 1000 kronor för biljetten.
I Köpenhamn betalar de 215 paxen 1500.
Det ger mycket mer klirr i kassan.
Inte så konstigt alls faktiskt. Köpkraften för pax som reser från Köpenhamn är större.
Och det var en av de två anledningarna som SAS själva kom med vid flytten, om jag minns rätt. Ny slot som gjorde att det passade in bättre i schemat på Köpenhamn, och bättre yield från Köpenhamn.