Senaste nytt

SAS lanserar direktlinje Stockholm Arlanda-Hong Kong

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om man tänker sig en linje till Abu Dhabi från Stockholm, den borde passa in i ruttplaneringen som ett komplement till HKG ;)

De där extra 250 miles som Asienrutter medför från Arlanda jämfört med Helsingfors (och den extra timmen i tidsskillnad) skall inte underskattas. Det är två faktorer som verkligen gynnar Asientrafik från Helsingfors när det kommer till att skapa anslutningstrafik till Europa (som också kan nyttjas av finska resenärer som vill ut i Europa).

Utan Asientrafiken hade nog aldrig AY haft så mycket linjer ut i Europa som de nu har (i förhållande till folkmängd) och som dessutom beflygs två gånger per dag.

Undra vilken lounge det kommer nyttja i HKG?! Thai, united eller Singapore ?
Ganska garanterat Uniteds lounge skulle jag tro, samma som exempelvis Lufthansa. Fast å andra sidan spelar det ingen roll då man kommer in i samtliga tre i alla fall med en businessbiljett eller guldkort.

Blir det avgång från Hong Kong vid midnatt eller senare finns det för övrigt inget annat val än United Club då både Thais och Singapore Airlines lounger stänger klockan 23.

En intressant "neutral view" från check-inn.dk att kanske ARN var bäst denna gången......även om det är kanske fler som flyger från CPH till HKG än ARN.Dødt løb om Hong Kong-potentiale

Jag blir nyfiken hur SAS resonerar med att få fler betalande (premium) pax kontra fler y pax (dvs försvara market share mot Finnair)

Vilket inte kommer fram i artikeln...:(

Varför inte en SAS 5th freedom linje? =) HKG-BKK-ARN eller HKG-PVG-ARN?
Med skandinavisk personal och lön & avtal? Det kommer inte att bära ekonomiskt med Fifth freedom flights.
Om det krävs en stop i Bangkok eller Shanghai (vilket är hemskt dålig flygplats för utrikes-utrikes transfer) på väg till Hong Kong, kan man lika gärna åka något av gulfbolag med ett byte.
Det är därför i stort sett alla europeiska flygbolag har slutat med Fifth freedom flights.

Sedan undrar jag om hur Stockholm-Hong Kong linjen kommer att klara av konkurrensen från gulfbolagen.

Dagens SAS Business Saver priset till Hong Kong (Fare basis: ZSE1BIZ) från Stockholm kostar 16.254 SEK exkl. skatter. Qatar Airways och Emirates har ofta rabatterade priser runt 15-16.000 SEK inkl. skatter till Hong Kong och t ex just nu Qatar Airways kör en kampanj från Stockholm för ca 12.000 SEK inkl. skatter dit.
http://www.businessclass.se/forum/t...r-airways-från-12-000-sek-inkl-skatter.10743/

Visst finns det fördel med direktflyg men ärligt talat, hur många av oss bryr oss om direktflyg på long haul flygningar?
När jag såg riktigt bra priser av SAS Business class long haul sist var i 2005 och det var mistake fare.

Har inte SAS Business Saver till USA motsvarande "konkurrensokraftiga" priser idag? Och de verkar ju fungera "tillräckligt bra", så nog är direkt värt ganska mycket för folk. Sedan vet man ju inte hur mycket av biljetterna som de räknar med att sälja på företagsavtal...

Jag har aldrig varit i närheten att flyga SAS business på betald biljett, just pga priserna (och att produkten är sådär).

Däremot är OT eller poäng helt OK värde.

Så ja, jag undrar också hur de tänkt med prissättningen.

Visst finns det fördel med direktflyg men ärligt talat, hur många av oss bryr oss om direktflyg på long haul flygningar?

Ganska övertygad om att företag är beredda att lägga den där extra slanten för direktflyg. Därtill har väl stora företag avtalspriser. Personligen kan jag också tycka att det är skönt med direktflyg, särskilt hem. Men så har jag heller aldrig flugit med Gulfbolagen - av samma skäl + några andra. Jag ser verkligen fram emot prissättningen från CPH på denna linje.

Enligt artikel 150 svenska företag i HongKong, borde vara rimligt med godtagbar beläggning i biz. Hårt arbetande högre tjänstemän vill snabbt hem,och inte som många av oss här, föredra 4-5 xtra legs:)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen