Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Thornado

Medlem
Det behöver ju inte ens vara SAS själva som skulle förespråka sådant. Kan lika gärna vara LH gruppen som sätter press på andra Star bolag. Eller AFKLM som sätter press på SAS. Så det räcker ju i princip att en part inte gillar ett sådant samarbete över alliansgränser, för att det kan ryka. Och SAS kommer inte bara vara medlem i Sky Team, utan har SkyTeams grundarbolag som delägare. Så det kan leda till att SAS kanske får lite extra krav på sig vad det gäller hur bolaget ska agera i relation till allianserna, än något annat flygbolag som "bara" är medlem i SkyTeam men annars oberoende.

Enligt denna sida https://flights.staralliance.com/en/members-codeshare så verkar t.ex. Air France ha codeshare med ANA, Austrian, Copa, Croatia, Singapore, Swiss i Star Alliance, så delägaren verkar iaf inte helt omöjlig vad gäller codeshare över alliansgränserna.
 

imartin

Medlem
Enligt denna sida https://flights.staralliance.com/en/members-codeshare så verkar t.ex. Air France ha codeshare med ANA, Austrian, Copa, Croatia, Singapore, Swiss i Star Alliance, så delägaren verkar iaf inte helt omöjlig vad gäller codeshare över alliansgränserna.

Definitiv intressant lista och kanske något som talar emot min spådom. Letade fram Swiss/Air France codeshare, verkar ske t.ex. på rutten CGD-GVA. Flygs enbart av Air France, men med LX codeshare. Kollar man dock på swiss.com, så dyker flyget INTE upp när man söker det. Dvs, man verkar inte kunna köpa en biljett via Swiss för Air France flygningen mellan GVA och CDG, trots LX codeshare på sträckan.
 

Thornado

Medlem
Definitiv intressant lista och kanske något som talar emot min spådom. Letade fram Swiss/Air France codeshare, verkar ske t.ex. på rutten CGD-GVA. Flygs enbart av Air France, men med LX codeshare. Kollar man dock på swiss.com, så dyker flyget INTE upp när man söker det. Dvs, man verkar inte kunna köpa en biljett via Swiss för Air France flygningen mellan GVA och CDG, trots LX codeshare på sträckan.

Nu är jag ute på djupt vatten och killgissar vilt, men det kanske kan vara något som liknar "married segments" på så sätt att det inte går att köpa den med LX-nummer om man bara ska åka GVA-CDG, men att den säljs på det sättet om den är en anslutning till longhaul?
 

imartin

Medlem
Nu är jag ute på djupt vatten och killgissar vilt, men det kanske kan vara något som liknar "married segments" på så sätt att det inte går att köpa den med LX-nummer om man bara ska åka GVA-CDG, men att den säljs på det sättet om den är en anslutning till longhaul?
Japp tror det också. Kollade runt lite - man kan boka Kosovo till CDG via GVA med Swiss och vidare med Air France. Inte direkt long haul men finns inga direktflyg från Kosovo till CDG.
 

Attachments

  • Screenshot 2024-04-18 at 17.32.23.png
    Screenshot 2024-04-18 at 17.32.23.png
    104,1 KB · Visningar: 77

NotRyan

Medlem
Jag funderar på att boka en resa till Seattle i februari. Smidigaste vägen verkar vara SAS till New York och sen Delta därifrån. Har det sagts något om hur många poäng man kommer tjäna på flygningar med Delta?

Nej inte än. Kan nog dröja några månader tills dessa detaljer kommuniceras.
Man kan nog räkna med 25-100% för Economy, samt 100-200% för Domestic First, spannet borende på bokningsklasser förstås. Har man tur blir det 100 och 200 rakt av, men det lär bli någon uppdelning åtminstone i economy.
 

palmen

Moderator
Air Baltic flygningarna med SK flygnummer ger inga poäng till Eurobonus.
Jodå, när SAS tog in Air Baltic A220 som wetlease så var det poäng som vanligt då det var en SAS flight operated by Air Baltic, på samma sätt som CityJet också flyger wetlease åt SAS.

Rena codeshare med Air Baltic, till tex Riga ger dock inga poäng.
 

AABack2ARN

Medlem
Inom Star Alliance upplever jag att hela codeshare-cirkusen är ganska svag eftersom poäng erhålls baserat på operating carrier enligt någon obskyr mappningstabell. Inom oneworld är situationen (oftast) mycket enklare då det är marketing carrier som styr poängintjäningen. Det finns undantag när det är en carrier utanför alliansen men det gäller oftast när man skall kreditera ett annat program än marketing carrier. Men hur är det inom SkyTeam när det kommer till poängintjäning? Marketing carrier eller operating carrier?
 

B79

Medlem
Inom Star Alliance upplever jag att hela codeshare-cirkusen är ganska svag eftersom poäng erhålls baserat på operating carrier enligt någon obskyr mappningstabell. Inom oneworld är situationen (oftast) mycket enklare då det är marketing carrier som styr poängintjäningen. Det finns undantag när det är en carrier utanför alliansen men det gäller oftast när man skall kreditera ett annat program än marketing carrier. Men hur är det inom SkyTeam när det kommer till poängintjäning? Marketing carrier eller operating carrier?
Huvudregeln är marketing carrier även inom SkyTeam. Men kan säkert finnas undantag...
 

B79

Medlem
Hittat en regel på SkyTeam webbsidan att både marketing och operating carrier behöver vara inom SkyTeam. Det låter lite konstigt...

"In order to earn miles, the airline shown on your ticket (marketing carrier) and the operating airline must both be SkyTeam members, and you must purchase a fare that qualifies for earning miles. You can check if you qualify for earning miles and how many miles you will earn on your frequent flyer program's website."
 

B79

Medlem
Det verkar finnas specialregler när marketing carrier är SkyTeam men operativ carrier är inte, t.ex hos Flying blue.

Där får man poäng även om operating carrier är inte med i SkyTeam, men bara om marketing carrier är Air France eller KLM, men inte annars.

Så de hann överkomplicera saker till en helt ny nivå. :mad:
 
Toppen