Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

imartin

Medlem
Air Baltic har sådana flighter till Riga idag från Arlanda tex. SK kod men de är inte med i alliansen. Icelandair och luxairfrån Köpenhamn.

Så det är inte vanligt. Men det är definitivt inte unikt.

Just vad det gäller Air Baltic verkar det dock vara officiella SAS-flygningar "operated by Air Baltic". Dvs inte enbart codeshare. Kollar jag vilka biljetter det finns, så är det hela det vanliga SAS utbudet, dvs Go Light, Go Smart Bio osv. Med tillhörande SAS-poängintjäning. Där gäller nog också alla vanliga EB statusförmåner. Det är annorlunda än codeshare-samarbeten som jag syftar till, där bolagen helt enkelt är återförsäljare för varandras flygningar på vissa rutter.

Men Luxair verkar faktiskt vara en sådan codeshare däremot, där säljs inga av SAS vanliga biljettkategorier, och det visas inte hur många poäng man tjänar.

Hur funkar det då, när man t.ex. är EBG och har köpt en Luxair biljett via SAS? Får man lounge, prio bording etc?
 
Last edited:

ARN01

Medlem
I sig inte konstigare än andra utanför-alliansen samarbeten man haft under många år? Som tex American Airlines på inrikes i USA tidigare. Eller för den skull Delta idag.

AFKLM har väl lagt bud på TAP för övrigt. Knappast till i höst men de kanske hamnar i samma allians igen snart :)
Sista är väl inte sagt och tveksam källa men skulle det stämma är frågan var de hamnar. Ur EU-synpunkt måste ändå AF/KLM vara det som gynnar konkurrense
I sig inte konstigare än andra utanför-alliansen samarbeten man haft under många år? Som tex American Airlines på inrikes i USA tidigare. Eller för den skull Delta idag.

AFKLM har väl lagt bud på TAP för övrigt. Knappast till i höst men de kanske hamnar i samma allians igen snart :)
Tveksamt om så fortfarande är fallet. Sista är väl inte sagt och inte alltid bästa källan men stämmer det är frågan vart de hamnar. Ur EU/konkurrenssynpunkt borde ändå AF/KLM vara det mest lämpade med tanke på IAG’s Sydamerika närvaro (Iberia och troligen Air Europa) samt LH’s storlek.
 

SK1989

Medlem
SAS utökar samarbetet med Aegean på Aten-Skandinavien:

 

imartin

Medlem
SAS utökar samarbetet med Aegean på Aten-Skandinavien:


Åndå lite otippat tycker jag. Ser att codeshare-samarbetet även fortsätter när SAS har lämnat Star Alliance (dvs det går att boka Aegean-flygningar med SAS även i September). Men vem vet när sådant bestämdes. Kanske någon gång under förra året.

Så av Star Alliance bolagen avslutas LH-gruppens och TKs codeshare-samarbeten med SAS från och med Sept 1, medan TAP och Aegean verkar fortsätta (Aegean utökar till och med, iaf just nu).

På medel sikt tror jag dock inte att sådana här samarbeten mellan SkyTeam-SAS och Star Alliance bolag kommer kunna finnas kvar, när det gäller avgångar från Norden. Det blir knasigt ur ett branding-perspektiv, med status-förmånerna osv
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Åndå lite otippat tycker jag. Ser att codeshare-samarbetet även fortsätter när SAS har lämnat Star Alliance (dvs det går att boka Aegean-flygningar med SAS även i September). Men vem vet när sådant bestämdes. Kanske någon gång under förra året.

Så av Star Alliance bolagen avslutas LH-gruppens och TKs codeshare-samarbeten med SAS från och med Sept 1, medan TAP och Aegean verkar fortsätta (Aegean utökar till och med, iaf just nu).

På medel sikt tror jag dock inte att det kommer kunna finnas sådana här samarbeten kvar mellan SAS och Star Alliance bolag, när det gäller avgångar från Norden.

Varför inte? Bolag har bilaterala avtal hela tiden med bolag utanför alliansen. Flyger du AF/KLM till Latinamerika så har de massor av codeshare med Copa. Flyger du till Australien med AF 9674 får du flyga Qantas.
 

pswe

Medlem
Just vad det gäller Air Baltic verkar det dock vara officiella SAS-flygningar "operated by Air Baltic". Dvs inte enbart codeshare. Kollar jag vilka biljetter det finns, så är det hela det vanliga SAS utbudet, dvs Go Light, Go Smart Bio osv. Med tillhörande SAS-poängintjäning. Där gäller nog också alla vanliga EB statusförmåner. Det är annorlunda än codeshare-samarbeten som jag syftar till, där bolagen helt enkelt är återförsäljare för varandras flygningar på vissa rutter.

Air Baltic flygningarna med SK flygnummer ger inga poäng till Eurobonus.
 

JacobGBG

Medlem
Skriver det igen. Vill man sova tryggt om nätterna inför en planerad "stor" resa skulle jag utgå ifrån att from 1a september så gäller inget gammalt.
Vill man "gambla" och tar saker med klackspark - boka på :)

Jag har sett detta nämnas ett par ggr på forumet, men jag har inte sett någon rimlig uppföljning på vad det skulle vara för förhöjd risk med *A bokningar genom EB efter 31 Aug? Är man biljetterad så är man. Skulle flyget bli inställt bortom 2 veckors gränsen så kommer det förstås bli tufft, men det är samma risk du har med vilken biljett som helst. Inget flygbolag kommer börja ställa in flighter eller rannsaka passagerarlistor för att klämma åt individuella awardresenärer.
 

aruba1

Medlem
Hur är det med code share och Singapore Airlines? Det verkar nämligen fortfarande gå fint att boka CPH-SIN som SK8001 efter 31/8. Skulle inte alls vara förvånad att det samarbetet kvarstår.
 

imartin

Medlem
Varför inte? Bolag har bilaterala avtal hela tiden med bolag utanför alliansen. Flyger du AF/KLM till Latinamerika så har de massor av codeshare med Copa. Flyger du till Australien med AF 9674 får du flyga Qantas.
Enligt mig är det något annat om det handlar om en anslutningsflyg som utförs av ett bolag från en annan allians. Därför skrev jag “från Norden”.

Det första benet som man flyger, borde aldrig utföras av ett bolag från en annan allians än bolaget som marknadsförde flyget. Så är iaf min syn på det som armchair flygbolags vd. Det är så som det också brukar vara vanligtvis (med undantag för några öar och exotiska destinationer kanske). Nu i och med alliansbytet får vi en del otypiska situationer, och vi får se hur det blir med dem i längden. Att TK och LH slutar med codeshare från Norden från Sept tyder iaf på att det inte anses vara rimligt att samarbeta nära med en konkurrerande allians. Och det är det som Star Alliance och SkyTeam främst är: konkurrenter.
 
Last edited:
Toppen