Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Hachans

Medlem
Tidigare i den här tråden så finns en tabell med "Top 15 unserved destination of 2023 CPH" som toppas av just Bali. I snitt så rör det sig om runt 360 resenärer i veckan. Så något mer än vad ni antyder, men troligtvis ändå inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt att flyga dit.

Båda sakerna kan ju vara sanna samtidigt. Att det flyger många till Bali från Köpenhamn innebär inte automatiskt att det är många nordbor som gör det. Det går ju faktiskt att börja sin resa någon annanstans och åka via Köpenhamn. Men jag ska erkänna att det var några fler än jag trodde, men i ärlighetens namn så räcker det nog fortfarande inte som du säger.

Man får ha lite fantasi och affärstänk här. En grundförutsättning för att en sådan linje skulle kunna funka, iaf som en säsongslinje, vore att SAS marknadsför destinationen Bali hårt. Och det är ju verkligen ingen svår uppgift. Finns få solsemester-destinationer som är så pass etablerad som "varumärke", även i Norden. Alla känner till Bali. Men sedan så har Bali alltid varit lite krångligare att åka till från Norden, jämfört med andra destinationer som riktar sig till samma målgrupp. En linje CPH(ARN)-BKK-DPS skulle lätt kunna ändra på det. Jag har ingen tvivel att man skulle kunna få tusen Nordenbo extra per vecka att semestra i Bali under högsäsong.

En annan grundförutsättning vore att man lyckas fylla planen mellan BKK och DPS även med lokala resenärer från Thailand eller andra närliggande länder i Asien. Det är säkert lite svårare på ett sätt. Men om man ser att det finns en enda daglig direktflygning mellan BKK och DPS i nuläget, men nästan 20 från Singapur, så blir det iaf för mig uppenbart att en generell efterfråga i regionen finns. Och att ett enda SkyTeam bolag flyger mellan BKK och DPS kanske 3 ggr i veckan (dvs typ 1000 passagerere max), känns väl inte totalt orimligt. Dessutom verkar det som om Vietnam airlines inte flyger till DPS heller. Så man kanske till och med skulle kunna sälja den som codeshare med Vietnam Airlines och få lite feeder trafik från Ho Chi Min City och Hanoi.

Speciellt ett codeshare samarbete med Vietnam Airlines i Asien borde komma på plats. Vietnam har blivit ett populärt resemål i Sverige, men det är inte sannolikt att Vietnam Airline själva skulle vilja flyga till Norden.

Jag har ingen aning så klart om alla delar i en sådan här affärsmodell, men jag hoppas iaf att SAS gör lite kreativ brainstorming och tänker out of the box.

Mitt förslag blir iaf så här:
- CPH-BKK: 3-5 avgångar i veckan året runt.
- ARN-BKK: 2-3 avgångar i veckan året runt.
- Codeshare från BKK med SkyTeam till andra asiatiska destinationer som inte trafikeras av SAS
- SAS Fifth freedom flygningar från BKK till DPS 3 ggr i veckan under Bali-högsäsongen.

Kreativitet behövs absolut, men det har väl inte direkt varit SAS paradgren. En fifth freedom kräver ju även den en viss logistik.
 

imartin

Medlem
Kreativitet behövs absolut, men det har väl inte direkt varit SAS paradgren. En fifth freedom kräver ju även den en viss logistik.
Absolut. Men det kan iaf vara en fördel nu att nya delägaren KLM flyger just en fifth freedom mellan Singapur och DPS. Då behöver SAS inte begå massa nybörjar-misstag, kanske finns det till och med några synergier.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Hachans

Medlem
Absolut. Men det kan iaf vara en fördel nu att nya delägaren KLM flyger just en fifth freedom mellan Singapur och DPS. Då behöver SAS inte begå massa nybörjar-misstag, kanske finns det till och med några synergier.

Absolut!

Men jag tror man kanske behöver sätta KLMs agerande i ett historiskt perspektiv här också, och inte bara ur ett rent kommersiellt perspektiv. Många av KLMs flyg går till Nederländska gamla kolonier, där KLM fortfarande är en viktig livsnerv för de platserna vad gäller frakt etc, som ett gammalt arv från kolonialtiden. Jämför med KLMs rutter till exempelvis Surinam som ur ett kommersiellt perspektiv är jättekonstig. Men drar man sig ur sina gamla kolonier så skulle man samtidigt mötas av en kritikstorm kring hur man lämnar sina kolonier i sticket.

Jag är inte hundra på att SAS kan dra nytta av detta på samma sätt.
 

Jannes

Medlem
Absolut!

Men jag tror man kanske behöver sätta KLMs agerande i ett historiskt perspektiv här också, och inte bara ur ett rent kommersiellt perspektiv. Många av KLMs flyg går till Nederländska gamla kolonier, där KLM fortfarande är en viktig livsnerv för de platserna vad gäller frakt etc, som ett gammalt arv från kolonialtiden. Jämför med KLMs rutter till exempelvis Surinam som ur ett kommersiellt perspektiv är jättekonstig. Men drar man sig ur sina gamla kolonier så skulle man samtidigt mötas av en kritikstorm kring hur man lämnar sina kolonier i sticket.

Jag är inte hundra på att SAS kan dra nytta av detta på samma sätt.
ARN-SBH kan nog blir svårt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saint_Barthélemys_flygplats
 

SK989

Medlem
Nu börjar det iof bli många år sedan, om än inte en evighet, och ny/annorlunda marknad numera men historiskt var väl BKK en året runt/frekvent linje som de lade ner?
Det stämmer och så var det en bit in på 2010-talet. Länge flög SAS linjen CPH-BKK-SIN med fifth freedom rights på sträckan BKK-SIN. Den linjen gick året runt sex dagar i veckan - en dag i veckan gick den istället ARN-BKK-SIN. År 2008 la SAS ned sträckan BKK-SIN men BKK var kvar året runt fram till 2013 då det blev en säsongslinje istället. Efter några år la SAS till en linje några dagar i veckan till BKK från ARN under högsäsong men den försvann efter några år och sedan försvann linjen till BKK helt, d.v.s. även från CPH. BKK återkom så efter ganska många års frånvaro i SAS linjenät 2023 som säsongslinje från CPH.

Linjen ARN/CPH-BKK-SIN var under 2000-talet den längsta slingan man kunde ha som besättning på SAS. Schemat såg ut så här:

Dag 1 ARN/CPH-BKK, ankomst dag 2
Dag 2 ledig i BKK
Dag 3 ledig i BKK
Dag 4 BKK-SIN-BKK
Dag 5 ledig i BKK
Dag 6 BKK-ARN/CPH

Man var alltså borta en vecka i sträck när man flög på den linjen.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
OT: För er i tråden som vill pröva era vingar, bildligt talat, som armchair CEO för ett flygbolag ;) ;
 

Jannes

Medlem
OT: För er i tråden som vill pröva era vingar, bildligt talat, som armchair CEO för ett flygbolag ;) ;
Fan, jag som hade planer om en produktiv helg och kanske ett gymbesök.
 
Toppen