Det är så få resenärer från de nordiska länderna att de inte ens får en egen stapel i diagrammet. Det landet med lägst antal resenärer var Spanien med 8000 resenärer. Om man tänker att svenskar åker i lika stor utsträckning som spanjorer innebär det att det är cirka 1600 personer per år. Det är 32 resenärer i veckan.
Australia was the largest feeder market for direct foreign tourist arrivals to Bali. As of March 2023, 260 thousand Australian tourists visited in Bali.
www.statista.com
Tidigare i den här tråden så finns en tabell med "Top 15 unserved destination of 2023 CPH" som toppas av just Bali. I snitt så rör det sig om runt 360 resenärer i veckan. Så något mer än vad ni antyder, men troligtvis ändå inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt att flyga dit.
Man får ha lite fantasi och affärstänk här. En grundförutsättning för att en sådan linje skulle kunna funka, iaf som en säsongslinje, vore att SAS marknadsför destinationen Bali hårt. Och det är ju verkligen ingen svår uppgift. Finns få solsemester-destinationer som är så pass etablerad som "varumärke", även i Norden. Alla känner till Bali. Men sedan så har Bali alltid varit lite krångligare att åka till från Norden, jämfört med andra destinationer som riktar sig till samma målgrupp. En linje CPH(ARN)-BKK-DPS skulle lätt kunna ändra på det. Jag har ingen tvivel att man skulle kunna få tusen Nordenbo extra per vecka att semestra i Bali under högsäsong.
En annan grundförutsättning vore att man lyckas fylla planen mellan BKK och DPS även med lokala resenärer från Thailand eller andra närliggande länder i Asien. Det är säkert lite svårare på ett sätt. Men om man ser att det finns en enda daglig direktflygning mellan BKK och DPS i nuläget, men nästan 20 från Singapur, så blir det iaf för mig uppenbart att en generell efterfråga i regionen finns. Och att ett enda SkyTeam bolag flyger mellan BKK och DPS kanske 3 ggr i veckan (dvs typ 1000 passagerere max), känns väl inte totalt orimligt. Dessutom verkar det som om Vietnam airlines inte flyger till DPS heller. Så man kanske till och med skulle kunna sälja den som codeshare med Vietnam Airlines och få lite feeder trafik från Ho Chi Min City och Hanoi.
Speciellt ett codeshare samarbete med Vietnam Airlines i Asien borde komma på plats. Vietnam har blivit ett populärt resemål i Sverige, men det är inte sannolikt att Vietnam Airline själva skulle vilja flyga till Norden.
Jag har ingen aning så klart om alla delar i en sådan här affärsmodell, men jag hoppas iaf att SAS gör lite kreativ brainstorming och tänker out of the box.
Mitt förslag blir iaf så här:
- CPH-BKK: 3-5 avgångar i veckan året runt.
- ARN-BKK: 2-3 avgångar i veckan året runt.
- Codeshare från BKK med SkyTeam till andra asiatiska destinationer som inte trafikeras av SAS
- SAS Fifth freedom flygningar från BKK till DPS 3 ggr i veckan under Bali-högsäsongen.