Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Funderar på om det kan vara värt att göra en MR för att komma upp till EBD för att kunna maximera nyttan av eventuella statusmatchningar. Kanske även lär komma något från One World/Finnair?
Säkert bra att maxa nu. Vi vet ännu inte, det står ingenstans i dagens info, hur EBG kommer värderas inom Skyteam. Elit eller Elit Plus?
 

Thornado

Medlem
Säkert bra att maxa nu. Vi vet ännu inte, det står ingenstans i dagens info, hur EBG kommer värderas inom Skyteam. Elit eller Elit Plus?

Även om det inte står explicit vilken nivå det mappas mot, så står det ju "EuroBonus Guld- och Diamantmedlemmar får förmåner som tillgång till lounge, fast track och prioriterad ombordstigning hos de flesta SkyTeam-flygbolag." vilket i praktiken innebär Elite Plus.

Så det skulle jag inte oroa mig för.
 

SunTzu

Medlem
Min kvalifikationsperiod för innevarande år slutar 31 aug 2024, då kommer jag bli Lifetime Gold. Vad händer med detta då SAS går över till Skyteam 1 sep? Kommer jag behålla Star Alliance Gold for life?
 

Jannes

Medlem
Min kvalifikationsperiod för innevarande år slutar 31 aug 2024, då kommer jag bli Lifetime Gold. Vad händer med detta då SAS går över till Skyteam 1 sep? Kommer jag behålla Star Alliance Gold for life?
Du kommer inte behålla nåt inom Star Alliance, och ”Star Alliance Gold for Life” existerar inte.
Du kommer bli EB Lifetime Gold, och vad det innebär inom SkyTeam får man se.
 

palmen

Moderator
Ska man gissa att Lufthansa/star alliance nu sitter och filar på en statusmatch eller motsvarande när de nu vet upplägget för SAS? Eller släpper man alla de eurobonuskunder som främst flugit star alliance?
Kommer bli kul att se hur villiga konkurrenterna är att plocka upp eurobonus folk framöver och vilka motkrav som kommer ställas.
Finnair försökte ju och matchade till Emerald för EBD om man bokade Business longhaul med dom. Skulle vara intressant om Lufthansa gjorde något liknande med krav på motprestation. BA tror jag inte bryr sig nämnvärt, i dagsläget skiter de i SAS Europa resenärer förutom de som ska till UK.
 

lillemannen

Medlem
Kommer bli kul att se hur villiga konkurrenterna är att plocka upp eurobonus folk framöver och vilka motkrav som kommer ställas.
Finnair försökte ju och matchade till Emerald för EBD om man bokade Business longhaul med dom. Skulle vara intressant om Lufthansa gjorde något liknande med krav på motprestation. BA tror jag inte bryr sig nämnvärt, i dagsläget skiter de i SAS Europa resenärer förutom de som ska till UK.
Finnair har i alla fall lyckats behålla mig i 3 år nu som Emerald. Så omöjligt är det inte att några andra i * alliance kommer med något liknande.
 

GOTBound

Medlem
Hur värdefulla är EBG för SkyTeam enligt flygbolagen inom SkyTeam idag, det blir knäckfrågan när statusen översätts till SkyTeam.

Ex, om SAS skulle byta från SkyTeam till Star Alliance istället, vad hade Lufthansa tänkt och tyckt idag kring att EBG värderas som Senator hos dem, hade Lufthansa satt sig på tvären gentemot detta, vem vet?
 
Toppen