Senaste nytt

SAS lägger ner Kalmar-Stockholm

Svårt att se någon kliva in i det korta perspektivet. "Problemet" är att Kalmar är förhållandevis lättillgängligt med tåg. Finns mängder med avgångar till Stockholm och Malmö/CPH via Linköping respektive Alvesta. Affärsresenärerna åker såklart helst med BRA så marknaden är nog rätt mättad.
På vilket sätt är dessa förbindelser förhållandevis lättillgängliga?
Kalmar ligger väldigt avsides tågmässigt.
Dessutom är ju en stor del av flygresenärerna inrikes en PtP utan transferrerande antigen inrikes och utrikes.

Jag skulle nog säga att mellan Kalmar och Stockholm är det dåliga tågförbindelser. Det finns inga direkttåg sen minst 15 år tillbaka, vilket gör att restiden är densamma som mellan Malmö och Stockholm med tåg, dvs. 4,5 timmar eller längre - då börjar flyg innebära en tidsvinst som inte är obetydlig

Enig. Gamla kustbilen (Kustpilen) från Linköping är så där...

För länge sedan när nån avgång fortsatte mot Norrköping och Stockholm var det väl okej.

Om det hade varit fallet så hade väl SAS till Arlanda gått bättre än BRA till Bromma?
Jag förstår inte vad det är du menar med detta inlägg?
Dels pratade jag generellt om hur inrikestrafiken fungerar och dels kan man byta på Bromma. Så vad menar du?

På vilket sätt är dessa förbindelser förhållandevis lättillgängliga?
Kalmar ligger väldigt avsides tågmässigt.
Dessutom är ju en stor del av flygresenärerna inrikes en PtP utan transferrerande antigen inrikes och utrikes.
Jag skulle nog säga att mellan Kalmar och Stockholm är det dåliga tågförbindelser. Det finns inga direkttåg sen minst 15 år tillbaka, vilket gör att restiden är densamma som mellan Malmö och Stockholm med tåg, dvs. 4,5 timmar eller längre - då börjar flyg innebära en tidsvinst som inte är obetydlig. Första möjligheten att komma till Stockholm med tåg från Kalmar innebär ankomst i Stockholm framåt 10-tiden vilket är sent. Men underlaget är väl ändå inte nog för två flygbolag. BRA lär göra goda affärer när SAS drar sig ur.
Okej, fair enough. Menar bara att om tåget inte varit ett reellt alternativ så hade SAS antagligen kunnat haft flera A320 om dagen till Kalmar, vilket det inte är till t.ex. Luleå eller Östersund som kan betraktas som jämförbara storleksmässigt med Kalmar.

Enig. Gamla kustbilen (Kustpilen) från Linköping är så där...

För länge sedan när nån avgång fortsatte mot Norrköping och Stockholm var det väl okej.
Kustpilen är ju död men det som går är Krösatåget till Linköping, som dock är ersatt med buss 50% av gångerna pga strul med Stångådalsbanan.

Jag förstår inte vad det är du menar med detta inlägg?
Dels pratade jag generellt om hur inrikestrafiken fungerar och dels kan man byta på Bromma. Så vad menar du?
Det finns ju ytterst få möjligheter att byta till utrikes på Bromma. Är väl bara Helsingfors och Aalborg med bra? Kan man ens få genomgående biljett med bra på inrikes och Brussels på utrikes (som ju finns kvar en liten stund till).

Inrikes funkar ju byte mot Norrland, men ska man till Växjö eller Malmö tex lär väl tåget vara effektivare?

Medans sas till Arlanda har en rejäl uppsättning destinationer runt om i Skandinavien och Europa att ansluta till...

Toppen