Senaste nytt

SAS lägger ner Kalmar-Stockholm

Antalet inrikesdestinationer söder om Stockholm på fastlandet går då från 5 till 4 på ARN (MMX, RNB, AGH, GOT), medan det är 9 på BMA (+KLR, KID, VXO, HAD, THN). En ytterligare polarisering i inrikesprofil mellan ARN, som har fler inrikesdestinationer norrut, och BMA, som har fler söderut.

Väldigt tråkig utveckling. Näst Bryssel så är det Kalmar jag flyger på mest (familjeskäl). Jag förstår om 70 procents snittbeläggning inte hjälper. Näst på tur är nog Frankfurtrutten där det varit extremt glest de gånger jag flugit den.

Tror ni någon ny aktör kommer trafikera Kalmar-Arlanda?
Svårt att se någon kliva in i det korta perspektivet. "Problemet" är att Kalmar är förhållandevis lättillgängligt med tåg. Finns mängder med avgångar till Stockholm och Malmö/CPH via Linköping respektive Alvesta. Affärsresenärerna åker såklart helst med BRA så marknaden är nog rätt mättad.

Svårt att se någon kliva in i det korta perspektivet. "Problemet" är att Kalmar är förhållandevis lättillgängligt med tåg. Finns mängder med avgångar till Stockholm och Malmö/CPH via Linköping respektive Alvesta. Affärsresenärerna åker såklart helst med BRA så marknaden är nog rätt mättad.
Jag skulle nog säga att mellan Kalmar och Stockholm är det dåliga tågförbindelser. Det finns inga direkttåg sen minst 15 år tillbaka, vilket gör att restiden är densamma som mellan Malmö och Stockholm med tåg, dvs. 4,5 timmar eller längre - då börjar flyg innebära en tidsvinst som inte är obetydlig. Första möjligheten att komma till Stockholm med tåg från Kalmar innebär ankomst i Stockholm framåt 10-tiden vilket är sent. Men underlaget är väl ändå inte nog för två flygbolag. BRA lär göra goda affärer när SAS drar sig ur.

Toppen