Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Redan nu måste SAS nya bokningar nästan ha upphört. Media spekulerar ju varje dag om kk..Det är väldigt farligt för ett flygbolag.
Jag hoppas SAS överlever. Det är ingen rolig tid att förlora sitt jobb i. Regeringens arbslinje är ingen lek...

Vad händer med de svenska anställda som har i sitt avtal med SAS att gå i pension vid 60 medans den lagstadgade pensionsåldern för yrkesgruppen i Sverige är 65? Om SAS går i konkurs kan väl inte denna avtalade lägre pensions åldern gälla längre?

SAS

80:-/timme... Jag förstår om inte kabinfacket går med på det.

Jag tycker slutet på artikeln är lite märkligt:
Kvinnan, som vill vara anonym, har fast anställning och har jobbat på SAS sedan mitten på 80-talet. Hon tycker att lönesänkningarna är omänskliga.

– Det går inte att leva på 80 kronor i timmen. Det är helt fruktansvärt. De kommer förväntas att göra samma arbetsuppgifter som vi andra, men så fungerar det ju inte, säger kvinnan.

Edit: Aha, timanställning är inte fast anställning, ok nu är jag med.

Last edited:
Personligen tycker jag fel att sänka lönenivå av anställda som blev anställd inom sista 5 åren.
Jag antar att de har så låg ingångslön/baslön redan.

Vad SAS bör se efter är dem som har jobbat på SAS över 20 år. Jag antar att både deras lön och pensioner är avsevärt högre.
Jag blir inte förvånad om personalkostnad inkl. pensionen är tre gånger hög hos äldre kabinpersonal än yngre kabinpersonal.

Sen handlar det väl om att 80 kr/h är deras grundlön, lägg sedan till traktamente etc etc så borde den egentliga lönen hamna i paritet med halvdålig medellön. För egen del hade jag nog tagit säkningen i ett nafs för att samtidigt, i deras skor, siktat in mig på att skola om mig och ta de första högskolepoängen snarast... OM sas konkar så blir det en löjlig huggsexa om de få kabinjobb som finns lediga.

För egen del hade jag nog tagit säkningen i ett nafs för att samtidigt, i deras skor, siktat in mig på att skola om mig och ta de första högskolepoängen snarast...

Det är precis det här jag tror händer - SAS konkar visserligen inte, men personalen kommer att vara inställd på att 1. ta sig därifrån illa kvickt (troligen den bra personalen), eller värre, 2. stanna kvar och anpassa sin arbetsinsats till den nya lönen. Det verkar också tyvärr rimligt att det är de gamla överbetalda som kommer att stanna kvar och följa alternativ 2.

Toppen